Klaga på bussresan

Om du vill klaga på en bussresa och begära ersättning för en inställd resa eller en försening ska du alltid vända dig direkt till bussbolaget. Om ni inte kommer överens kan du få hjälp av Hallå konsument.

Reklamera resa till bussbolaget

Bussbolaget som du reser med måste ha ett system för att hantera klagomål. Du ska enkelt kunna kontakta företaget med dina klagomål. Bolaget kan inte kräva att reklamation sker skriftligen, men för att du ska vara säker på att den du är i kontakt med uppfattar dina synpunkter, är en skriftlig reklamation bäst.

Du måste göra din reklamation senast tre månader efter resan. Bussbolaget ska sedan inom en månad ge besked om ditt klagomål har godkänts, avslagits eller fortfarande behandlas. Du har rätt till ett slutgiltigt besked senast tre månader efter ditt klagomål.

Anmäl problem som du haft på resan

Om du inte har fått det du har rätt till i samband med din resa så kan du anmäla det. Skicka i första hand in ditt klagomål till bussbolaget och se om ni kan komma överens. Om du inte får svar från bussbolaget eller om du får ett svar som du inte är nöjd med kan du vända dig till Hallå konsument.

Du kan få vägledning av Hallå konsument i vilka rättigheter du har och hur du kommer vidare. Du kan också kontakta en konsumentvägledare i din kommun om du vill förklara problemet i ett personligt möte. Därefter kan du kontakta bussbolaget igen.

Läs mer om hur du kan kontakta Hallå konsument

Sök din kommuns konsumentverksamhet

Anmäl till Konsumentverket

Om bussbolaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen inom reserättigheter kan du anmäla det till Konsumentverket.

Gör en anmälan till Konsumentverket

Tipsa om sidan