Paketresearrangör i konkurs

Lyssna

Om din paketresa ställs in eller avbryts på grund av att företaget gått i konkurs finns det olika möjligheter att få tillbaka pengarna. Du kan till exempel ansöka om ersättning ur arrangörens resegaranti.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Tänk på det här

  • Det finns ett skydd för just konkurser via resegarantin hos Kammarkollegiet. Du måste ansöka om ersättning inom tre månader från det att resan skulle ha ägt rum. 

  • Har du betalat resan med kreditkort kan du vända dig till banken för att göra en reklamation. Det kallas att du använder dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

  • Presentkort hos paketresearrangören blir tyvärr ofta helt värdelösa om arrangören går i konkurs.

  • Allmänna reklamationsnämnden prövar inga ärenden där företaget har gått i konkurs.

Dina rättigheter när paketresearrangören har gått i konkurs

Alla paketresor omfattas av paketreselagen. Det innebär att paketresearrangören har ett stort ansvar och skulle arrangören till exempel gå i konkurs så skyddas du av en resegaranti, vilket innebär att du kan kräva ersättning för din resa om resan ställs in på grund av en konkurs. Resegarantin gäller inte för reguljära flygbiljetter, utan enbart för paketresor.

Du måste ansöka om resegarantin hos Kammarkollegiet inom tre månader från det att resan skulle ha ägt rum.

Läs mer om resegaranti på Kammarkollegiets webbplatsExtern länk

Resegaranti inom EU

Alla paketresearrangörer inom EU, Norge och Island ska ha resegarantier. Det innebär att även om du har bokat resan hos en paketresearrangör som har sitt säte i ett annat EU-land än Sverige ska det finnas en resegaranti som skyddar dig vid en konkurs.

Om du behöver mer information om hur du kan komma i kontakt med den som ansvarar för resegarantin, kan du få hjälp av ECC Sverige. Läs mer om hur det går till under "Ta hjälp av ECC Sverige".

När du köpt något på kredit eller via faktura har du möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Kreditgivaren är vanligtvis banken.

Det innebär att har du betalat resan på kredit och företaget går i konkurs kan du vända dig till banken för att kräva återbetalning. Det kallas att du använder din invändningsrätt som finns reglerad i konsumentkreditlagen.

Har resan blivit inställd på grund av en konkurs så ska du alltså kontakta banken och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Det finns försäkringar som kan skydda dig mot konkurser. Om du har tecknat en reseförsäkring måste du vända dig till ditt försäkringsbolag för att ta reda på om just din försäkring omfattar konkurser.

Om du behöver vägledning kring försäkringsfrågor kan du ta kontakt med Konsumenternas försäkringsbyrå.

Kontaktinformationen till Konsumenternas försäkringsbyrå finns på deras webbplatsExtern länk

Om paketresearrangören har gått i konkurs kan du rikta krav på ersättning mot konkursboet via konkursförvaltaren. Ofta har ett konkursbo andra skulder som prioriteras högre än skulder till konsumenter, vilket troligtvis gör det svårt för dig att få tillbaka några pengar på det sättet.

Om du ändå vill prova att rikta krav mot konkursboet tar du kontakt med konkursförvaltaren genom att skriftligen förklara vad du kräver ersättning för. Du måste vara tydlig med de krav du har. Skicka också med ett bevis på själva köpet av resan, alltså exempelvis bokningsbekräftelsen.

Om du har ett presentkort hos en paketresearrangör som har gått i konkurs blir det presentkortet troligtvis tyvärr helt värdelöst. En nackdel med presentkort är just att de tappar sitt värde exempelvis vid konkurser.

Källa: ECC-SverigeKonsumentverket

Granskad: 20 maj 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.