Paketresa

Här hittar du information om dina rättigheter i samband med att du köper en paketresa.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Vad är en paketresa?

För att en resa ska räknas som en paketresa måste två olika typer av resetjänster ingå, till exempel transport och boende.

Paketresearrangör i konkurs

När researrangören går i konkurs finns det olika möjligheter att få tillbaka pengarna. Du kan till exempel ansöka om ersättning ur arrangörens resegaranti.

Ändringar i paketresan

Om du har bokat en paketresa och det sker större ändringar i resan kan du ha rätt till ersättning och i vissa fall rätt att avstå helt från resan.

Inställd eller avbruten paketresa

När din paketresa blir inställd eller avbruten kan du få ersättning från researrangören.

Missnöjd med paketresan

När det är fel på paketresan kan du kräva att arrangören rättar till det som blivit fel, eller ger dig ett prisavdrag som motsvarar felet.

Ångra, avbeställa eller omboka en paketresa

Du har rätt att avboka en paketresa, och beroende på dina bokningsvillkor kan du även ha rätt till ombokning.

Paketresa med funktionsnedsättning

Det finns det särskilda regler som ska underlätta resor för dig som har en funktionsnedsättning.