Inställd eller avbruten paketresa

Lyssna

Om din paketresa blir inställd eller avbruten kan du få ersättning från researrangören. Men om resan påverkas av extraordinära händelser som arrangören inte kan påverka gäller andra regler.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Tänk på det här

  • En paketresa kan ställas in om det är för få bokningar eller på grund av extraordinära händelser. 

  • Du kan få pengarna tillbaks om arrangören ställer in hela eller delar av resan. 

  • Researrangören har inte samma skyldigheter om resan påverkas av extraordinära händelser som ligger utanför arrangörens kontroll.  

Det här gäller för dig som konsument

Arrangören får ställa in paketresan om det är för få resenärer som bokat resan. Vad som är minsta antal för att genomföra resan, måste arrangören ange i bokningsvillkoren. Dessutom måste arrangören meddela i tid om resan ställs in.

Resan får inte ställas in senare än:

  • 20 dagar innan resan skulle ha påbörjats, om den skulle ha varat längre än 6 dagar
  • 7 dagar innan resan skulle ha påbörjats, om den skulle ha varat mellan 2 och 6 dagar
  • 48 timmar innan resan skulle ha påbörjats, om den skulle ha varat kortare än 2 dagar

Arrangören får också ställa in resan, om den inte kan genomföras på grund av extraordinära omständigheter som exempelvis naturkatastrofer, krig eller det blir ett utbrott av en allvarlig sjukdom på resmålet. Arrangören ska då snart som möjligt informera om att resan ställs in.

Om du har köpt en paketresa som blir inställd, kan du begära att få pengarna tillbaka. Kontakta researrangören, gärna skriftligen via mejl, och be dem göra en återbetalning. Du har rätt att få pengarna inom 14 dagar från den dagen du hörde av dig till arrangören och begärde återbetalning.

Om din paketresa ställs in eller avbryts för att researrangören har gått i konkurs, kan du få ersättning via resegarantin hos Kammarkollegiet.

Ansök om ersättning ur resegarantin hos Kammarkollegiet

Läs mer om Paketresearrangör i konkurs

Om arrangören beslutar att avbryta din resa, kan du begära att få prisavdrag, det vill säga få tillbaka en del av summan du betalat. Kontakta researrangören och berätta varför du vill ha pengar tillbaka. Redovisa tydligt hur resan har avbrutits.

Den summa du får tillbaka ska vara rimlig i förhållande till hur stor del av resan som inte kunde uppfyllas. Om hela syftet med resan gått förlorat kan du ha rätt till full återbetalning.

Om paketresan avbryts ska researrangören ordna en likvärdig hemresa, utan kostnad för dig. Det gäller oavsett orsaken till att resan avbröts. Detta gäller om transporten hem ingick i din paketresa.

Om paketresan avbryts och du blir fast på resmålet, kan du begära ersättning från researrangören om du själv måste betala till exempel boende och mat.

Blir din hemresa uppskjuten till ett senare datum, ska paketresearrangören ordna ett boende åt dig fram till hemresan.

Om resan påverkas av extraordinära händelser

Även om resan påverkas av extraordinära händelser som gör att du blir fast på resmålet så är arrangören skyldig att ordna med mat och boende till dig. Däremot kan det finnas en begränsning i hur många nätter de måste ordna med boende till dig.

  • Om det ingår en flygresa eller en tågresa i din paketresa finns det ingen begränsning i hur många nätter arrangören måste ordna med boende.
  • Om det ingår en båtresa behöver arrangören bara ordna boende i tre nätter.
  • Om det inte ingår någon transport överhuvudtaget behöver arrangören bara ordna boende i tre nätter.

Skulle du behöva boende längre än så kan du vända dig till ditt försäkringsbolag och undersöka dina möjligheter att få ersättning för fler nätter.

Dessa begränsningar på tre nätter gäller inte för dig som har särskilda behov på grund av exempelvis nedsatt rörlighet, är underårig och reser ensam eller för dig som är gravid. Men det är under förutsättning att du har meddelat dina särskilda behov senast 48 timmar före paketresan påbörjades.

Om du och arrangören inte kommer överens om vad som gäller kan du ha möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De prövar tvister mellan konsumenter och företag kostnadsfritt. Tänk på att ARN har en värdegräns för resor på 1000 kronor. Det betyder att de inte prövar tvister som handlar om mindre än 1000 kronor. 

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Om din paketresa blir inställd kan du kräva att få pengarna tillbaka. Det gäller oavsett varför resan har ställts in. Om arrangören gör så att du inte kommer kunna genomföra resan ska du alltså heller inte behöva betala för resan.

Kontakta researrangören skriftligen när du ska kräva återbetalning. Mejl går bra. Du har rätt att få pengarna inom 14 dagar från den dagen du hörde av dig till arrangören och begärde återbetalning.

Om återbetalningen dröjer

Om du och arrangören är överens om att arrangören ska betala tillbaka dina pengar, men de ändå inte gör det och du tycker att återbetalningen har tagit alldeles för lång tid, kan du ta hjälp av Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. Det är ett sätt att få hjälp med att få betalt. Kontakta Kronofogden för mer information om hur det går till och vad det kostar att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Du hittar Kronofogdens kontaktinformation på deras webbplats

Om du har betalat resan med kreditkort eller faktura

Har du betalat resan med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från kreditgivaren (banken) om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Allmänna reklamationsnämnden

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan inte pröva ett ärende som enbart handlar om att själva återbetalningen tar för lång tid.

Om du däremot har en tvist med ett företag som handlar om huruvida företaget ska betala tillbaka några pengar till dig eller inte, kan ARN ha möjlighet att pröva ärendet. Om du exempelvis har ställt krav på företaget att du vill ha ersättning, men företaget säger att du inte har rätt till det så är det alltså ARN du kan vända dig till.

Källa: ECC-SverigeKonsumentverket

Granskad: 11 maj 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.