Om det är något fel med paketresan eller om du inte har fått vad du och paketresearrangören har avtalat om kan du i första hand ställa krav på att arrangören rättar till felet. Det ska arrangören göra så snart som möjligt.
Arrangören ska rätta till felet eller ge dig ett prisavdrag
Om paketresan till exempel är en rundresa där du ska resa runt till olika resmål, och något av stoppen ställs in, kan du i första hand ställa krav på att paketresearrangören löser det genom att byta ut det resmålet till något annat. Kan arrangören inte ordna med ett sådant alternativ ska du kunna kräva ett prisavdrag som motsvarar den delen av resan. Samma sak gäller om du exempelvis bokade utflykter samtidigt som du bokade paketresan. Ställs någon av utflykterna in ska arrangören ordna med en annan likvärdig utflykt eller ge dig ett prisavdrag som motsvarar den inställda utflykten.
Andra problem som också kan räknas som fel, och som du kan kräva att arrangören åtgärdar, är exempelvis att hotellet eller hotellområdet byggs om eller att det finns vägglöss på hotellet. I ett sådant läge kan du ställa krav på att arrangören ordnar med ett nytt boende till dig, eller ger dig ett prisavdrag som motsvarar felet.
Arrangören är inte skyldig att rätta till felet om det finns ett hinder utanför arrangörens kontroll som arrangören inte kan påverka. Inte heller om det skulle medföra orimligt höga kostnader med hänsyn till felets omfattning att rätta till felet.
Hur stort prisavdrag kan du kräva?
Vad du kan kräva för prisavdrag måste alltid bedömas från fall till fall men det ska vara rimligt i förhållande till själva felet i paketresan. Det finns alltså inga bestämda belopp utan du får ställa ett ersättningskrav till arrangören som du anser är rimligt. Om arrangören nekar dig ersättning finns möjlighet att ta tvisten vidare för prövning.
Det går bara att kräva ett prisavdrag för den tid som felet på resan har funnits. Om det är ett fel som arrangören lyckas åtgärda under resan kan du alltså inte kräva att få tillbaka pengarna för hela resan.
Exempel på hur prisavdraget kan beräknas
- Du är missnöjd med hotellet eftersom rummet både saknar luftkonditionering och hotellområdet saknar en pool, fast arrangören hade lovat att det skulle finnas. Efter två dagar får du byta till ett annat hotell som stämmer bättre överens med vad arrangören hade lovat. Då kan du ha rätt till ett prisavdrag för de två första dagarna av resan, men inte för hela resan.
- En utflykt som du bokade i samband med att du bokade resan ställdes in och arrangören kunde inte boka in någon likvärdig utflykt till dig. Då kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar vad den inställda utflykten skulle ha kostat.
- All mat och dryck skulle ingå i paketresans pris, men väl på plats visade det sig att det varken fanns mat eller dryck. Då kan du kräva ett prisavdrag som motsvarar kostnaden för maten och drycken.
Fick du svar på din fråga?