Problem med resa i kollektivtrafiken
Har du drabbats av förseningar eller inställda resor i kollektivtrafiken, till exempel när du reser med tunnelbana, spårvagn och stadsbuss, kan du ha rätt till ersättning.
Innan du läser
Den här informationen gäller när du reser med tåg- och busstrafik där linjesträckan är kortare än 15 mil samt för resor med tunnelbana, spårvagn och stadsbuss i kollektivtrafik.
Har du åkt på en längre buss- eller tågresa (längre än 15 mil) hittar du information på sidorna om buss och tåg.
Tänk på det här
Blir din resa försenad med minst 20 minuter kan du kräva ersättning.
Du har normalt ingen ångerrätt när du köper biljett med kollektivtrafiken, men du kan ha rätt att häva ditt köp av ett periodkort om reseföretaget gör stora ändringar i tidtabellen.
Det är ditt ansvar att kunna visa upp en giltig biljett under resan.
Dina rättigheter som resenär
Källa: Konsumentverket
Granskad: 4 februari 2022