Ångra eller avboka biljett

Lyssna

När du köper en biljett till en färja eller en båtresa har du ingen ångerrätt enligt lag. Du kan alltid avboka biljetten om du inte längre kan eller vill åka, men det är inte säkert att du kan få tillbaka några pengar.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Innan du läser

Om båtresan är en del i en paketresa ska du istället läsa mer på sidan för paketresor. Det gäller exempelvis kryssningar eller andra båtresor som varar mer än 24 timmar eller omfattar en övernattning, där aktiviteter ombord på båten är huvudsyftet med resan.

Till informationen om paketresor

Tänk på det här

  • Du har ingen ångerrätt när du köper en biljett till en färja eller båtresa.

  • Om du vill avboka din biljett kan du bara kräva tillbaka pengarna om det framgår av villkoren för biljetten.

Det här gäller för dig som konsument

Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du köper en biljett till en färja eller båtresa, oavsett hur du har köpt biljetten.

Du kan bara ångra köpet om det framgår av villkoren för biljetten att företaget själva erbjuder ångerrätt.

Du kan alltid avboka en biljett för en färja eller båtresa. Det är dock inte säkert att du kan kräva att få tillbaka några pengar för biljetten när du avbokar.

Du kan bara kräva tillbaka pengarna om det står i villkoren för biljetten att du har rätt till återbetalning vid en avbokning. Det är alltså villkoren för biljetten som styr vad som gäller.

Om du inte kan åka på resan

Även om du av någon anledning inte längre har möjlighet att åka på resan, exempelvis på grund av sjukdom eller liknande, så är det fortfarande villkoren för biljetten som styr vad du har rätt till.

Har du inte en avbokningsbar biljett kan du inte kräva tillbaka några pengar när du avbokar den. Skulle din resa däremot ha blivit inställd av båtbolaget har du rätt till återbetalning.

Källa: ECC-SverigeKonsumentverket

Granskad: 24 juni 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.