Ångra köp av tågbiljett

Lyssna

Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du köper en tågbiljett. Du kan alltså inte ångra köpet och kräva att få pengarna tillbaka. Men ibland kan reseföretaget ge dig möjlighet att avboka eller boka om biljetten.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Tänk på det här

  • Du har ingen ångerrätt när du köper en tågbiljett. 

  • Du kan alltid avboka en biljett, men det är inte säkert att du kan få pengar tillbaka. 

Välj vad du vill läsa mer om

Du kan alltid avboka en tågbiljett, men det är inte säkert att du kan få pengar tillbaka. Står det ingenting om återbetalning i reseföretagets villkor, kan du heller inte kräva pengarna tillbaka.

Om du har köpt en ombokningsbar biljett, kan du boka om din biljett till en annan resa. Reseföretaget har rätt att ta ut en avgift för att boka om din resa, men det ska i så fall framgå av villkoren.

Har du inte köpt en ombokningsbar biljett, har du inte rätt att boka om resan, om det inte står i reseföretagets villkor att du kan göra det.

Källa: ECC-SverigeKonsumentverket

Granskad: 7 maj 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.