Ändrad avgångstid

Lyssna

Ibland gör flygbolag ändringar i tidtabellen, men om en ändring leder till att du kommer bli mycket försenad till resmålet kan du ha rätt till ersättning.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska unionens konsumentprogram (2014-2020).

Tänk på det här

  • Om flyget tidigareläggs med mer en timme räknas det som ett inställt flyg

  • Du kan ha rätt till skadestånd från flygbolaget för de kostnader du har fått på grund av tidtabellsändringen

Det här gäller för dig som resenär

Om flygbolaget ändrar din flygning så den avgår tidigare beror dina rättigheter på om flyget ses som inställt eller inte samt om flygningen omfattas av EU:s regler.

I följande fall gäller EU:s regler:

  • när du flyger från en flygplats inom EU.
  • när du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU.

Reglerna gäller även för Norge, Island och Schweiz samt Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Franska Antillerna), Azorerna, Madeira och Kanarieöarna (men inte Färöarna) på samma sätt som för alla EU-länder.

Om din flygning inte omfattas av EU:s regler

Omfattas din flygning inte av EU:s regler är det villkoren för din flygbiljett och eventuell lagstiftning i andra länder som avgör vad du har rätt till.

Ändrad avgångstid

Om flyget tidigareläggs med mer en timme räknas det som ett inställt flyg och den tidigarelagda flygningen kan då ses som ett erbjudande om ombokning. Du kan då ha rätt till kompensation.

Vid ett inställt flyg ska du som resenär kunna välja mellan en ombokning av flyget eller en återbetalning av flygbiljetten.

Om tidigareläggningen är mindre än en timme räknas inte flygningen som inställd vilket innebär att du inte har rätt till kompensation eller rätt att ställa krav på ombokning.

Läs mer om dina rättigheter när flyget har ställts in

Rätt till kompensation

Har flyget blivit inställt och om flygningen omfattas av EU:s regler kan du ha rätt till kompensation i form av schablonbelopp från flygbolaget. Beloppet varierar från 250 till 600 euro. Kompensationen syftar till att ersätta dig för tid du har förlorat på grund av det inställda flyget.

Det går inte att kräva någon kompensation om flyget ställdes in på grund av extraordinära omständigheter som flygbolaget inte kunnat förutspå eller undvika.

Skadestånd för merkostnader

Du kan ha rätt att kräva skadestånd från flygbolaget för de kostnader du kan bevisa att du har fått på grund av tidtabellsändringen. Kostnaderna ska ha en direkt koppling till tidtabellsändringen, och du måste kunna uppvisa ett kvitto eller liknande för att kunna kräva skadestånd.

Mindre än tre timmars försening

EU-domstolen har kommit fram till att när avgångstiden för en flygning senareläggs med mindre än tre timmar, och inga andra ändringar görs, har man inte rätt till ombokning eller kompensation då flygningen inte anses vara inställd. Om din färdväg har ändrats kan flygningen däremot ses som inställd.

Läs mer om dina rättigheter när flyget har ställts in

Mer än tre timmars försening

EU-domstolen har inte klarlagt vad som gäller när en flygning senareläggs med mer än tre timmar i förhållande till den ursprungliga avgångstiden.

Är senareläggningen mer än fem timmar, kan ändringen ge dig rätt att välja återbetalning av biljettpriset. Du kan även ha rätt till kompensation om senareläggningen innebär att den faktiska ankomsttiden överstiger tre timmar och det räknas som en försening.

Detta gäller enbart om din flygning omfattas av EU:s regler. Rättsläget är dock oklart och behöver prövas om ni inte kommer överens. Läs mer under "Du och flygbolaget kommer inte överens" för att få mer information om hur du kan ta ärendet vidare.

I följande fall gäller EU:s regler:

  • när du flyger från en flygplats inom EU.
  • när du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU.

Reglerna gäller även för Norge, Island och Schweiz samt Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Franska Antillerna), Azorerna, Madeira och Kanarieöarna (men inte Färöarna) på samma sätt som för alla EU-länder.

Om din flygning inte omfattas av EU:s regler

Omfattas din flygning inte av EU:s regler är det villkoren för din flygbiljett och eventuell lagstiftning i andra länder som avgör vad du har rätt till.

Det finns flera olika instanser som kan pröva ditt ärende om flygbolaget säger nej till dina krav. Vilken instans som ska pröva ditt ärende beror bland annat på vad du har för krav och i vilket land problemet med flyget uppstod.

Du har rest från Sverige

I Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan pröva om du har rätt till ekonomisk ersättning om flygbolaget har sagt nej till dina krav. Om du flög från eller skulle ha flugit från Sverige kan du alltid vända dig till ARN.

Gör en anmälan till ARN på ARN:s webbplats

Du har rest från annat land än Sverige

Vilken instans du ska skicka ditt ärende till beror på vilken typ av ersättningskrav du har. Det finns två typer av ekonomisk ersättning som du kan ha rätt till. Den ena kallas för kompensation, och den andra för skadestånd.

Kompensation

Kompensation ges i form av schablonbelopp som varierar från 250 till 600 euro. Kompensationen syftar till att ersätta dig för tid du har förlorat på grund av exempelvis ett försenat eller inställt flyg.

Skadestånd

Skadestånd är ersättning för kostnader som du får på grund av exempelvis ett försenat eller inställt flyg. Det kan till exempel handla om att du tvingades köpa mat på flygplatsen, missade en hotellnatt eller förlorade arbetsinkomst.

Hit vänder du dig om du kräver skadestånd

Kräver du skadestånd ska du alltid vända dig till den svenska myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det gäller oavsett om du kräver enbart skadestånd, eller om du kräver både skadestånd och kompensation.

Gör en anmälan till ARN

Hit vänder du dig om du endast kräver kompensation

När du endast kräver kompensation och inte skadestånd ska du vända dig till en instans i det land du flög från eller skulle flyga från. Om du till exempel har flugit från Frankrike kontaktar du en instans som har hand om flygärenden i Frankrike.

Nedan hittar du en förteckning över instanser inom EU dit du kan skicka ditt ärende. Skicka ärendet till instansen i det land du flög från eller skulle flugit ifrån.

Här hittar du listan över instanser i EU

De olika instanserna kan ha olika långa handläggningstider. Om du har frågor kring hur det går med ditt ärende behöver du vända dig till den aktuella instansen.

Är du osäker på vilken instans som gäller?

I vissa länder finns det flera instanser med i listan. Om du är osäker på vart du ska skicka ditt ärende kan du alltid kontakta oss för att fråga.

Kontakta Hallå konsument

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.