Avtal

När du köper något i en butik
eller beställer biljetter
eller bokar hotellrum gör du ett avtal.
Det kallas att ingå ett avtal.
Därför är det bra att veta
vilka regler som gäller när du handlar.

Till exempel får inte säljaren ändra ett pris
som ni har kommit överens om.

Barn och avtal

För att ingå avtal måste du vara över 18 år.
Men det finns tre undantag:

  • Om dina föräldrar eller förmyndare har sagt ja till avtalet.
  • Om du har fyllt 16 år har du rätt att handla
    för pengar som du själv har tjänat.
  • Om du har eget hem före 18 års ålder
    har du rätt att handla till hemmet.

Läs avtalsvillkoren före köpet

Läs alltid villkoren för avtalet före ditt köp.
Villkoren är regler för köpet.
Säljaren måste informera dig om villkoren före köpet.
Men du måste ofta följa ett avtal
även om du inte har läst villkoren.

Du är inte bunden av oskäliga avtalsvillkor

Ett avtal får inte innehålla villkor
som inte följer konsumentköplagen
eller andra konsumentskyddande lagar.
Det kallas för oskäliga avtalsvillkor.
Om en säljare skriver i sina villkor
att du måste reklamera inom ett år
bryter det mot konsumentköplagen.
Konsumentköplagen säger att du har tre år på dig att reklamera.

Ett undantag är när du handlar av en privatperson.
Då gäller köplagen och ni kommer själva överens
om villkoren för köpet.

Länk till en artikel om köplagen

Du behöver inte betala för varor du inte beställt

Du måste ha sagt ja till ett köp eller avtal för att det ska gälla.
Om du får varor som du inte har beställt
måste du inte betala dem.
Men du måste skriva till företaget och protestera.
Du har inte rätt att behålla varorna.

Om säljaren inte följer lagen

Om du möter en säljare som använder oskäliga avtalsvillkor
kan du anmäla det till Konsumentverket.

Anmälan skickar du in via anmälningsformuläret på Konsumentverkets webbplats