Få hjälp med budget- och skuldfrågor
Nästan 400 000 svenskar har skulder hos Kronofogden. Många andra kämpar med sin ekonomi. Men det finns hjälp att få.
Det här kan du få hjälp med
Om du har skulder kan du få gratis hjälp av en kommunal budget- och skuldrådgivare. De kan hjälpa dig att få koll på din ekonomi. Du får även råd om hur du ska hantera dina skulder.
Detta kan du också få hjälp med:
Ansöka om skuldsanering.
Få stöd före, under och efter en skuldsanering.
Komma överens med de du är skyldig pengar (fordringsägarna). Detta är aktuellt om du inte får eller inte vill ha skuldsanering.
Hjälpen är gratis
Det kostar ingenting att få hjälp. Kommuner måste ge ekonomisk rådgivning till personer som har skulder. Det står i socialtjänstlagen.
Vill du ha hjälp?
Om du vill ha hjälp ska du kontakta din kommun. Du kan också följa länken nedan för att hitta en lista över alla kommuner och kontaktuppgifter till deras budget- och skuldrådgivning.
Se lista över budget- och skuldrådgivning utifrån kommun
Gör så här medan du väntar på hjälp
Du behöver oftast vänta innan du kan få hjälp av kommunen. Tills du får hjälp kan du själv göra detta:
Välj ut vilka räkningar du ska betala, om du inte kan betala alla. Det viktigaste är hyra, el och hemförsäkring.
Om du fortfarande har pengar kvar är det även viktigt att betala avgift till arbetslöshetskassan och barnomsorg, om du har det.
Om du inte får den hjälp du behöver
Ibland har din kommun inte ekonomisk rådgivning. Du kan också tycka att du inte får den hjälp du har rätt till. Då kan du göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Du kan anmäla på en blankett eller via en e-tjänst. Anmälan blir allmän handling när den kommer in till IVO. Läs mer på IVO:s webbplats
Källa: Konsumentverket
Granskad: 14 oktober 2020