Välkommen till Hallå konsument!

Här kan du få hjälp med frågor om köp av varor och tjänster. Du kan lära dig om hur du klagar när något blivit fel, hur du ångrar ett köp och protesterar mot en faktura. Vi vet vilka rättigheter du har som konsument.

Detta gör vi:

  • Svarar på frågor om regler för köp av varor och tjänster.

  • Berättar om dina rättigheter som konsument.

  • Ger dig vägledning inför ett köp.

  • Berättar hur du kan handla hållbart för miljön.

  • Hjälper dig vidare när du har frågor om eller problem med handel över landsgränser.

  • Hjälper dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning

Detta gör vi inte:

  • Kontaktar företag, agerar ombud eller medlar mellan dig och ett företag du inte kommer överens med.

  • Bedömer ditt fall, granskar handlingar eller tolkar avtal.

  • Hjälper till med att svara på skoluppgifter.

  • Skriver en anmälan till ARN eller ansökan till domstol.

ECC Sverige – rådgivning vid köp över landsgränserna

Om du bor i Sverige och företaget du har problem med är registrerat i ett annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien kan du få gratis hjälp av ECC Sverige för att försöka lösa problemet.

ECC Sverige ingår i nätverket European Consumer Centres Network.

Det du skickar in blir allmänna handling

Alla dokument som kommer in till Hallå konsument blir allmänna handlingar. Det betyder att vem som helst kan begära ut dokumenten och läsa dem.

Tänk därför på vad du väljer att skicka in till oss. Kom ihåg att vi behöver dina kontaktuppgifter för att svara dig via e-post och brev.

Så når du oss

Vi har öppet alla vardagar, och det är gratis att kontakta oss. Vi svarar på dina frågor på svenska och engelska. Du når oss via:

  • Telefon: 0771 – 525 525 (0046771 525 525 om du ringer från utlandet)

  • E-post: info@hallakonsument.se

  • Chatt

Du kan även ställa din fråga via vårt frågeforum ”Frågor och svar”.

Hjälpmedel för att kontakta oss

Förmedlingstjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra.

Samtal mellan hörande och teckenspråkiga, ring via Bildtelefoni Extern länk

Teletal är en telefontjänst för alla som behöver stöd under telefonsamtal. En tolk är med dig i samtalet och hjälper dig.

Telefonstöd vid tal-, röst- och språksvårigheter, ring via Teletal Extern länk

Förmedlingstjänsten Texttelefoni.se gör det möjligt för dig med hörselnedsättning, dövhet, dövblindhet eller talsvårigheter att ringa samt ta emot samtal genom förmedlade trepartssamtal i realtid. Tjänsten fungerar även för dig som använder punktskrift.

Samtal mellan vanliga telefoner och texttelefoni, ring via Texttelefoni Extern länk

Behöver du tolk?

Om du behöver tolkhjälp kan du kontakta en tolkförmedling, eller be någon du känner att översätta åt dig. Om du inte kan kontakta en tolkförmedling på egen hand kan vi hjälpa dig.

Information på våra nationella minoritetsspråk

Tillhör du någon av de nationella minoriteterna har du rätt att använda ditt språk i kontakt med myndigheter.

Du hittar mer information om dina rättigheter på Språkrådets webbplatsExtern länk

Källa: Konsumentverket

Granskad: 14 oktober 2020