Ångra ett köp

Du kan ångra ditt köp när du har handlat något på distans. Det betyder att du köpt något på nätet, per telefon eller utanför ett företags affärslokaler, till exempel vid hemförsäljning.

När kan du ångra ett köp? 

Du har rätt att ångra dig när du har handlat något på distans. Det betyder till exempel att du har köpt något på nätet eller per telefon. 

Du har också rätt att ångra ett köp utanför företagets affärslokaler, till exempel vid hemförsäljning. Ibland kan du också ångra köp som du gör på en mässa eller marknad.  

Hur lång tid har du på dig? 

Du kan ångra köpet i 14 dagar efter att du fått hem varan. Om du har köpt en tjänst börjar tiden att räknas dagen efter att du beställde tjänsten eller skrev under ett avtal. 

Du måste inte betala 

Du behöver inte betala om du ångrar köpet inom 14 dagar. Om du redan har betalat ska du få pengarna tillbaka. 

Du får inte använda varan 

Du får prova eller undersöka varan precis som i en fysisk butik. Men du får inte använda varan. Då kan du behöva betala för det.

Till exempel: 

Om du köper ett par skor har du rätt att prova skorna för att se om de passar. Men om du använder skorna utomhus får företaget ta betalt för att göra rent skorna. 

Gör så här om du vill ångra ett köp: 

1. Meddela företaget att du ångrar dig 

Skriv ett mejl eller ett brev där du meddelar att du ångrar köpet. Om du skickar ett brev ska du ta en kopia eller fota av brevet, så att du har kvar bevis på att du har ångrat dig. 

2. Skicka tillbaka varan till företaget 

Skicka sedan tillbaka varan till företagets returadress. Du ska ofta själv betala frakten. Detta ska du fått veta när du köpte varan – du kan läsa om det i företagets villkor som du godkände när du gjorde ditt köp. 

Vissa köp går inte att ångra 

En del köp går inte att ångra. Här är några exempel: 

  • Resor och boende. 

  • Biljetter till teater, konserter eller sportevenemang. 

  • Många digitala program, appar, spel eller musik, som levereras digitalt. 

  • Varor som snabbt kan bli dåliga, till exempel viss mat. 

  • Varor som är gjorda efter dina önskemål  eller som är väldigt personliga. 

Varje gång du köper något på distans ska du få veta om det går att ångra köpet. Läs om ångerrätt i köpevillkoren eller orderbekräftelsen som du får av företaget. 

Du kan inte ångra ett köp i butik 

När du köper något i en fysisk butik kan du inte ångra köpet.

Men ofta kan du få öppet köp eller byta varan mot något annat i butiken. På kvittot står det om du har rätt till öppet köp eller byte.  

När du handlar av en telefonförsäljare  

Du måste alltid godkänna ett telefonköp för att köpet ska gälla. Om du inte har godkänt köpet behöver du inte betala.  

Hur går ett godkännande till? 

Du kan godkänna ett telefonköp på olika sätt. Du kan till exempel: 

  • skriva under ett papper du får hemskickat 

  • godkänna elektroniskt via e-post eller sms 

  • godkänna via bank-ID 

Du ska alltid få tid att bestämma dig efter telefonsamtalet. Företaget får alltså inte be dig att godkänna köpet under samtalet.  

Om företaget vill ha betalt ändå 

Ibland vill företaget ha betalt för ett telefonköp som kunden inte har godkänt. Om företaget kräver att du betalar trots att du inte har godkänt köpet, kan du protestera.  

Om du och företaget inte kommer överens 

Om du behöver hjälp och vägledning kan du kontakta oss på Hallå konsument. Vi kan berätta om dina rättigheter och förklara hur du ska komma vidare.  

Kontaktuppgifter till Hallå konsument   

Om du och företaget inte kommer överens kan du i många fall göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. Det är gratis. För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt helt eller delvis nej till ditt krav, eller inte svarat alls.  

Läs mer om att göra en anmälan på ARN:s webbplatsExtern länk

Källa: Konsumentverket

Granskad: 14 oktober 2020