Om Hallå konsument – Konsumentverkets vägledning
Konsumentverket ger vägledning kring köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart. Via vår vägledning når du också Konsument Europa som kan hjälpa dig med gränsöverskridande rådgivning.
Vägledning i konsumentfrågor
Här på hallakonsument.se får du svar på frågor som kan uppstå när du köpt en vara eller tjänst.
Vill du kontakta oss kan du göra det via vårt frågeforum, chatt, e-post eller telefon.
Kontakta Konsumentverkets vägledare
Konsumentverkets vägledare kan:
svara på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning
ge information kring hur du kan handla miljömässigt hållbart
hjälpa dig vidare till rådgivning via Konsument Europa vid frågor om eller problem med gränsöverskridande handel
hjälpa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning.
Konsumentverkets vägledare kan inte:
kontakta företag, agera ombud eller medla mellan dig och ett företag du inte kommer överens med
bedöma ditt fall, granska handlingar eller tolka avtal
vägleda kring frågor som rör avtal mellan företag
hjälpa till med att svara på skoluppgifter
skriva en anmälan till ARN eller ansökan till domstol.
Konsument Europa – rådgivning vid gränsöverskridande köp
Är du bosatt i Sverige och företaget du har problem med är registrerat i ett annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien? Då kan du få kostnadsfri rådgivning och medling via Konsument Europa för att försöka lösa ärendet.
Konsument Europa ingår i ett nätverk av konsumentkontor inom EU, Norge och Island. Konsument Europa samarbetar även med ett konsumentkontor i Storbritannien.
I vissa fall kan Konsument Europa dela ärendet med ett systerkontor i ett annat land för att försöka nå en lösning.
Konsument Europa ingår i enheten för konsumentupplysning inom Konsumentverket och nätverket European Consumer Centres Network. Verksamheten delfinansieras av EU-kommissionen.
Ett samarbete mellan myndigheter och konsumentbyråer
Konsumentverket samverkar med flera andra myndigheter och konsumentbyråer kring vägledningen till konsumenter och hallakonsument.se.
Hitta alla aktörer som ingår i samarbetet
Allmänna handlingar
Handlingar som kommer in till Konsumentverket blir allmänna. Alla som vill kan begära ut och läsa en offentlig allmän handling.
Tänk därför på vilka uppgifter du väljer att skicka till oss. Kom ihåg att vi behöver dina kontaktuppgifter för att svara dig via e-post och brev.
Hjälpmedel för att ta kontakt med oss
Förmedlingstjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra.
Samtal mellan hörande och teckenspråkiga, ring via Bildtelefoni
Teletal är en telefontjänst för alla som behöver stöd under telefonsamtal. En tolk är med dig i samtalet och hjälper dig.
Telefonstöd vid tal-, röst- och språksvårigheter, ring via Teletal
Förmedlingstjänsten Texttelefoni.se gör det möjligt för dig med hörselnedsättning, dövhet, dövblindhet eller talsvårigheter att ringa och ta emot samtal genom förmedlade trepartssamtal i realtid. Tjänsten fungerar även för dig som använder punktskrift.
Samtal mellan vanliga telefoner och texttelefoni, ring via Texttelefoni
Om du behöver tolk
Om du inte talar ett minoritetsspråk och behöver tolkhjälp kan du kontakta en tolkförmedling, eller be någon du känner att översätta åt dig.
Anlitar du en tolkförmedling kan det tillkomma en kostnad för detta som du behöver stå för själv.
Källa: KonsumentverketKonsument Europa
Granskad: 21 februari 2024
Har du nytta av innehållet på den här sidan?