Klaga på en vara

Du har rätt att reklamera en vara om det är fel på den. Då ska du kontakta företaget för att klaga på det som är fel.

Vad räknas som fel?

Du kan bara klaga på ett fel om felet fanns från början, när du köpte varan eller tog emot den. Felet behöver inte visa sig direkt. Du kanske upptäcker felet först efter en viss tid. Här är några exempel på fel:

  • Varan är trasig.

  • Varan fungerar dåligt.

  • Varan är inte som den beskrevs när du köpte den.

  • Varan fungerar inte som den ska, till exempel en regnjacka som inte tål vatten.

Du har tre år på dig

I Sverige har du tre år på dig att klaga på fel i en vara. Har du köpt varan från ett annat EU-land har du minst två år på dig.

Klaga inom två månader

Det är viktigt att du klagar på felet inom två månader från det att du upptäckte felet. Då har du bäst chanser att få rätt mot företaget.

Vad kan du kräva att företaget gör?

  • Du kan kräva att företaget rättar till felet. Då får de laga varan eller byta ut den felaktiga delen.

  • Du kan kräva att du får en ny vara.

  • Du kan kräva att du får ett prisavdrag. Då ska du få den summa pengar som det kostar att laga felet. 

  • Du kan kräva att få lämna tillbaka varan. Då ska du också få pengarna tillbaka av företaget. 

Du får vänta med att betala

När det är fel på varan kan du vänta med att betala för den. Du behöver inte betala förrän företaget har rättat till felet.

Det är viktigt att du berättar för företaget att du väntar med att betala. Du behöver också förklara varför.

Företaget ska betala dina kostnader

Det är företaget som ska betala för kostnader som du drabbas av när varan är felaktig. Exempel på kostnader kan vara:

  • fraktkostnad för att skicka varan på reparation

  • kostnader för att du har tvingats åka flera gånger till butiken.

Du behöver ha kvitton, fakturor eller intyg som visar vad du har lagt ut. Annars kan du inte få pengar för dina kostnader.

Gör så här om du vill klaga på varan

1. Dokumentera felet

Fotografera eller filma det som är fel. Då kan du visa detta för företaget när du klagar på felet. Ibland finns inte något bra sätt att dokumentera ett fel. Då kan du berätta om felet när du kontaktar företaget. 

2. Skriv till företaget

Skriv ett mejl till företaget för att klaga. I ditt mejl ska du berätta följande:

  • Vad du har köpt.

  • När du gjorde köpet.

  • Vad som är fel på varan.

  • Vad du vill att företaget gör.

  • Om felet har kostat dig pengar som du vill ha tillbaka.

  • Lägg också till bilder eller filmer som visar felet!

Om du och företaget inte kommer överens 

Om du behöver hjälp och vägledning kan du kontakta oss på Hallå konsument. Vi kan berätta om dina rättigheter och förklara hur du ska komma vidare.

Kontaktuppgifter till Hallå konsument

Om du och företaget inte kommer överens kan du i många fall göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. Det är gratis. För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt helt eller delvis nej till ditt krav, eller inte svarat alls.  

Läs mer om att göra en anmälan på ARN:s webbplats

Källa: Konsumentverket

Granskad: 9 februari 2022