Regler för telefonförsäljning
Det finns flera regler som skyddar dig och som företagen måste följa. Du behöver godkänna köpet för att det ska gälla. Du har även 14 dagars ångerrätt.
Du måste godkänna köpet
Du måste alltid godkänna ett telefonköp för att köpet ska gälla. Om du inte har godkänt köpet behöver du inte betala.
Hur går ett godkännande till?
Du kan godkänna ett telefonköp på olika sätt. Du kan till exempel:
Skriva under ett papper du får hemskickat
Godkänna elektroniskt via e-post eller sms
Godkänna via bank-ID
Du ska alltid få tid att bestämma dig efter telefonsamtalet. Företaget får alltså inte be dig att godkänna köpet under samtalet.
Om företaget vill ha betalt ändå
Ibland vill företaget ha betalt för ett telefonköp som kunden inte har godkänt. Om företaget kräver att du betalar trots att du inte har godkänt köpet, kan du protestera.
På vår sida Protestera mot en felaktig faktura får du information om vad du kan göra om du till exempel får en faktura från ett företag som tidigare har kontaktat dig via telefon. Där finns det även förslag på hur du kan formulera dig när du kontaktar företaget.
Till sidan för att bestrida felaktig faktura
Ångra ett telefonköp
Du har rätt att ångra ett telefonköp i 14 dagar efter köpet. Gå till sidan Ångra ett köp för att läsa mer.
Till information om ångerrätt och hur du använder den
Ibland behövs inget godkännande
Det finns några undantag från regeln om att du ska godkänna ett köp.
Spel och lotterier är ett sådant exempel. Om du tackar ja till ett avtal om lotter i telefon börjar det gälla direkt. När det gäller avtal om spel och lotterier har du heller ingen ångerrätt.
När du ringer upp ett företag
Reglerna om godkännande gäller bara om det är företaget som ringer upp dig.
Om du själv ringer upp företaget behövs inte ditt skriftliga godkännande för att köpet ska gälla. Ett exempel är om du ringer upp ett företag för att klaga på något och sedan blir erbjuden ett nytt abonnemang i samma samtal. Om du då tackar ja till erbjudandet gäller inte regeln om att du ska godkänna köpet.
Företag får inte sälja premiepension över telefon
Det är förbjudet att sälja produkter eller tjänster som är kopplade till premiepension via telefon. Om du har köpt premiepension över telefon är köpet ogiltigt. Du behöver alltså inte betala.
Anmäl problematisk telefonförsäljning
Du kan anmäla företag som inte följer reglerna för telefonförsäljning. Skicka din anmälan till Konsumentverket. Du kan till exempel anmäla om företaget:
Medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
Har aggressiva eller påstridiga säljare
Skickar en vara utan att du har beställt
Skickar en faktura utan att du har beställt
Medvetet lurar utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.
Din anmälan hjälper Konsumentverket att göra sitt jobb. Konsumentverket kontrollerar att företagen följer reglerna och har möjlighet att agera mot dem som inte gör det.
Gör en webbanmälan via Konsumentverkets webbplats
Om du och företaget inte kommer överens
Om du behöver hjälp och vägledning kan du kontakta oss på Hallå konsument. Vi kan berätta om dina rättigheter och förklara hur du ska komma vidare.
Kontaktuppgifter till Hallå konsument
Om du och företaget inte kommer överens kan du i många fall göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad. Det är gratis. För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt helt eller delvis nej till ditt krav, eller inte svarat alls.
Källa: Konsumentverket
Granskad: 14 oktober 2020