E-handel – dina rättigheter när du handlar på nätet

Har du köpt något av ett företag på nätet? Ta reda på hur du använder ångerrätten och reklamerar när det är fel på det du köpt. Få tips på hur du kan ta reda på om företaget du tänkt handla av är seriöst.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Handla på nätet – tänk på det här

  • Kolla att det finns kontaktuppgifter till företaget.

  • Undersök vad andra säger om företaget.

  • Du har ett starkare skydd när köper du från ett företag inom EU.

Välj vad du vill läsa mer om

Ångerrätt betyder att du har rätt att lämna tillbaka en vara eller ångra beställningen av en tjänst.

När du handlar på nätet har du ångerrätt i 14 dagar enligt distansavtalslagen. Lagen är tvingande och gäller oavsett vad företaget säger eller skriver i sina villkor.

Beroende på vilken information du fick i samband med köpet kan tiden för ångerrätten förlängas.

Det finns några undantag när du inte har ångerrätt. Du har inte heller någon ångerrätt när du handlar av en privatperson. Du har inte heller alltid ångerrätt om du handlar utanför EU.

Ta reda på om du har ångerrätt i ditt fall

Är du osäker på om företaget du tänker handla av är seriöst eller inte? Det finns flera saker du kan göra för att undvika att bli lurad när du handlar på nätet.

Du kan till exempel:

  • söka på nätet och läsa vad andra skriver om företaget
  • kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter till företaget.
  • kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor innan du handlar.
  • vara försiktig innan du lämnar ut dina kortuppgifter.

Mer om hur du vet om företaget är seriöst

Har du köpt något som visar sig ha fel eller inte motsvarar det som företaget lovat? Då kan du reklamera.

Att reklamera innebär att du klagar på fel med något du köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i 3 år. Inom EU har du reklamationsrätt i minst 2 år.

Exempel på fel:

  • Varan är trasig.
  • Varan fungerar dåligt.
  • Varan är inte som den beskrevs när du köpte den.
  • Varan fungerar inte som den ska. Till exempel en regnjacka som inte tål vatten.

Reklamera en felaktig vara

Du kan även reklamera en tjänst. Du kan klaga på en tjänst om resultatet är sämre än vad du och företaget kom överens om. Det kan också handla om att arbetet är slarvigt gjort. Du ska kunna förvänta dig att den som gör arbetet är seriös och duktig på sitt jobb.

Reklamera en tjänst

Har det du inte fått det du köpt? När du har beställt en vara ska du få den i tid. Annars har du rätt att avbryta köpet.

Din vara är försenad om du inte får den inom den tid du och företaget bestämt. Vilken tid ni bestämt brukar stå i informationen du får av företaget när du köper varan.

Ibland har ni inte bestämt någon tid. Då räknas varan som sen när det gått mer än 30 dagar.

Så här gör du om din vara är sen

Är det en tjänst som är sen?

Din tjänst är försenad när den inte blir klar inom den tid du och företaget bestämt.

Ibland har ni inte bestämt någon tid. Då räknas tjänsten som sen om det gått mer tid än rimligt med tanke på vilken sorts tjänst det är.

Så här gör du om din tjänst är sen

Har du köpt en vara från ett företag utanför EU? Då har du inte samma konsumentskydd. Men om företaget vänder sig till svenska konsumenter gäller oftast svensk lagstiftning.

Det räknas även som privatimport. Det betyder att du alltid måste betala moms och ofta även tull och andra avgifter.

Tänk på att varor som är tillåtna att säljas i andra länder kan vara förbjudna i Sverige och att varor på nätet kan vara förfalskningar.

Mer om dina rättigheter när du handlar från företag utanför EU

Har du handlat från ett företag på nätet som utger sig för att vara svenskt? Har du senare upptäckt att varan skickats till dig från ett land utanför EU? Har du behövt betala extra avgifter? Då kan du ha handlat från ett företag som sysslar med dropshipping.

Droppshipping

När du köper något av en privatperson har du inte samma skydd som när du handlar av ett företag.

Det är köplagen som gäller istället för konsumentköplagen. Köplagen är inte tvingande. Du och säljaren kan skriva ett eget avtal och göra en egen överenskommelse som gäller över köplagen.

Men du kan ändå ha rätt att klaga på varan om den är trasig eller felaktig. Det gäller även om säljaren har sålt den i ”befintligt skick” eller med liknande formulering.

Vad som gäller när du handlar av en privatperson

Källa: Konsument EuropaKonsumentverket

Granskad: 21 mars 2024

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.