Är företaget seriöst?

Lyssna

Är du osäker på om ett företag du tänkt handla från är seriöst? Det finns mycket du kan göra för att minska risken att bli lurad.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Tänk på det här

  • Sök på nätet och läs vad andra skriver om företaget.      

  • Kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter till företaget. 

  • Kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor innan du handlar.      

  • Var alltid försiktig innan du lämnar ut dina kortuppgifter. 

  • Tänk på att du inte alltid har ångerrätt om du handlar utanför EU.

Tips på vad du kan göra

Gör en sökning på företagets namn för att se vad andra säger om det. Ofta går det att hitta sidor där andra kunder har lämnat omdömen om företaget. Läs inte bara kundomdömen på företagets egen webbplats, då kritiska kommentarer sällan publiceras. Se även efter om företaget finns på sociala medier. Där brukar det också gå att lämna omdömen och kommentarer.

Om du vill veta om andra konsumenter har upplevt problem med ett företag, kan du söka efter anmälningar i Konsumentverkets diarium. Där kan du se om det har kommit in anmälningar mot ett företag. Men tänk på att en anmälan inte per automatik innebär att företaget har brutit mot några regler.

Sök i Konsumentverkets diariumExtern länk

Undersök om det finns riktiga kontaktuppgifter till företaget. Det bör finnas telefonnummer, adress, mejladress och organisationsnummer. Om det saknas kontaktuppgifter bör du vara försiktig. Om ett företag saknar kontaktuppgifter kan du inte kontrollera vem du handlar av och du vet inte om det går att få kontakt med någon om det uppstår problem med leveransen.

Du kan även prova att ringa till företaget för att se hur lätta de är att få tag på. Finns det endast ett kontaktformulär kan det ibland vara en varningsklocka.

Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka aldrig kreditkortsnummer via e-post eller kontaktformulär.

Betalar du med kreditkort eller mot faktura omfattas köpet av konsumentkreditlagen. Det ger dig ett extra bra skydd. Du kan då vända dig till kreditgivaren, det vill säga kortutgivaren (banken) eller bolaget du har fått fakturan från, och be om återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.

Betalar du direkt förlorar du möjligheten att hålla inne betalning om varan till exempel är felaktig eller inte levereras.

Handlar du på distans, till exempel via en nätbutik inom, Sverige och EU har du oftast 14 dagar ångerrätt på ditt köp. Handlar du från företag i länder utanför EU gäller andra regler.

Tänk på att du kan behöva betala returfrakt om du vill skicka tillbaka varan.

Du har alltid har minst två års reklamationsrätt om du handlar från ett företag inom EU, Norge eller Island. Vissa länder kan ha längre tid. I Sverige har du tre års reklamationsrätt.

Reklamationsrätten innebär att om det visar sig vara något fel på det du köpt så kan du få den lagad, få en ny vara eller pengarna tillbaka. Om det är mer än sex månader sedan du köpte varan är det upp till dig att bevisa att det var ett ursprungligt fel.

När du reklamerar i stället för att köpa nytt sparar du pengar och kan bidra till en bättre miljö. Företagen får chansen att rätta till felen och får en skjuts i rätt riktning att tillverka och sälja bättre varor och tjänster.

Spara alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande så att du kan visa att du har köpt varan och när köpet gjordes. Om du skickar tillbaka ett paket kan du få ett kollinummer. Med hjälp av kollinumret kan du spåra paketet om det kommer bort.

Läs mer om reklamation

Läs alltid avtalsvillkoren eller köpevillkoren innan du köper något från ett företag. I villkoren ska det bland annat framgå hur och när leveransen sker och hur du gör för att ångra ditt köp. Genom att läsa villkoren ska du också få information om vad du kan göra om det är någonting fel på varan eller tjänsten du har köpt. Om det tillkommer några extra kostnader vid köpet så ska även det finnas med i villkoren.

Om du handlar inom EU har du ett starkare skydd som konsument jämfört med om du handlar från ett land utanför EU. Därför är det bra att ta reda på var företaget finns. Även om företaget skriver på svenska på webbplatsen är det inte säkert att företaget faktiskt finns i Sverige.

Var företaget finns brukar framgå av villkoren. Se om du kan hitta kontaktuppgifter och adress till företaget.

Så länge ett utländskt företag vänder sig till svenska konsumenter, bör svensk lag gälla. Om ett företag skriver på svenska eller anger priser i svenska kronor, anses de rikta sig till svenska konsumenter.

Men även om svensk lag ska gälla, är det inte säkert att ett utländskt företag följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer vid en tvist. Därför är det bra att tänka på varifrån du handlar.

Källa: ECC-SverigeKonsumentverket

Granskad: 18 juni 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.