Är företaget seriöst?

Många konsumenter kontaktar oss och säger att de råkat ut för blufföretag. Är du osäker på om ett företag du tänkt handla från är seriöst? Det finns mycket du kan göra för att minska risken att bli lurad.

Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.

Seriöst, oseriöst eller bluff – tänk på det här

  • Sök på nätet och läs vad andra skriver om företaget.      

  • Kontrollera att det finns ordentliga kontaktuppgifter till företaget. 

  • Kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor innan du handlar.      

  • Var alltid försiktig innan du lämnar ut dina kortuppgifter. 

  • Tänk på att du inte alltid har ångerrätt om du handlar utanför EU.

Tips på vad du kan göra

Sök på företagets namn på internet. Då kan du hitta sidor där andra skriver vad de tycker om företaget. Kolla även om företaget finns på sociala medier. Där brukar kunder också kunna lämna omdömen och kommentarer.

Läs alltså inte bara kundomdömen på företagets egen webbplats.

Recensioner av produkter

Visar företaget recensioner av produkter på sin webbplats? Då ska de informera om de kan vara säkra på att information faktiskt kommer från personer som köpt eller använt produkten.

Påstår företaget att recensionerna kommer från konsumenter? Då ska de även förklara hur de gjort för att kunna vara säkra på det.

Vill du veta om andra upplevt problem med ett företag? Då kan du söka efter anmälningar i Konsumentverkets diarium.

I diariet kan du se om andra anmält företaget. Men tänk på att en anmälan inte behöver betyda att företaget brutit mot några regler.

Sök i Konsumentverkets diarium

Undersök om det finns riktiga kontaktuppgifter till företaget. Det bör finnas:

  • telefonnummer
  • adress
  • mejladress
  • organisationsnummer.

Saknas kontaktuppgifter bör du vara försiktig. Då kan du inte kontrollera vem du handlar av. Och du vet inte om det går att få kontakt med någon om det blir problem med leveransen.

Du kan även prova att ringa till företaget. Då får du veta hur lätta de är att få tag på.

Finns det endast ett kontaktformulär? Det kan det ibland vara en varningsklocka.

Är det ett svenskt företag? Då kan du jämföra Skatteverkets uppgifter med uppgifter du fått från företaget eller på något annat sätt.

Kontrollera företaget via Skatteverkets e-tjänst

Läs alltid avtalsvillkoren eller köpevillkoren innan du köper något från ett företag. I villkoren ska det bland annat framgå hur och när leveransen sker och hur du gör för att ångra ditt köp.

Genom att läsa villkoren ska du också få information om vad du kan göra om det är fel på varan eller tjänsten. Tillkommer det några extra kostnader vid köpet ska även det stå i villkoren. I avtalsvillkoren brukar det även framgå vilka olika alternativ för betalning och frakt företaget erbjuder.

Lämna bara ut ditt kontokortsnummer om du ska köpa något. Skicka aldrig dina kortuppgifter via mejl eller kontaktformulär på en webbplats.

Om du betalar med kreditkort eller mot faktura omfattas köpet av konsumentkreditlagen. Det ger dig ett extra bra skydd. När du handlat på kredit kan du vända dig till kreditgivaren, alltså kortutgivaren (banken) eller företaget du fått fakturan från, och ställa krav på en återbetalning om det uppstår problem. Att betala i efterhand fungerar som en säkerhet för dig om varan till exempel inte levereras i tid eller är felaktig.

Om du betalar direkt förlorar du möjligheten att hålla inne betalningen om varan är felaktig eller inte levereras. Exempel på direktbetalning är när du betalar med kort eller Swish och pengarna dras direkt från ditt bankkonto.

När du köper en vara på nätet inom EU kan du oftast ångra köpet i 14 dagar. Men det finns vissa undantag från ångerrätten.

Två exempel på undantag:

  1. När du brutit förseglingen på varor som förseglats på grund av hälso- eller hygienskäl.
  2. När varan specialtillverkats enligt dina anvisningar eller fått en tydlig personlig prägel.

Kontrollera avtalsvillkoren för att veta hur du gör för att ångra köpet. I villkoren ska det även framgå om du ska betala returfrakten.

Handlar du från ett företag utanför EU kan andra regler gälla. Kontrollera avtalsvillkoren för att se vad du har rätt till.

Mer om ångerrätt

Är det fel på det du köper kan du reklamera. Då klagar du på felet och kan få varan lagad, en ny vara eller pengarna tillbaka.

Du har rätt att reklamera i minst två år om du handlar från ett företag inom EU, Norge, Island och Storbritannien. Vissa länder kan ha längre tid. I Sverige har du tre års reklamationsrätt.

När du reklamerar istället för att köpa nytt sparar du pengar och kan bidra till en bättre miljö. Företagen får chansen att rätta till felen och får en skjuts i rätt riktning att tillverka och sälja bättre varor och tjänster.

Spara alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande. Då kan du visa att du köpt varan och när du gjorde köpet. Skickar du tillbaka ett paket kan du få ett kollinummer. Med hjälp av kollinumret kan du spåra paketet om det kommer bort.

Mer om reklamation

Handlar du inom EU har du ett starkare skydd jämfört med om du handlar från ett land utanför EU. Därför är det bra att ta reda på var företaget finns. Även om företaget skriver på svenska på webbplatsen är det inte säkert att företaget faktiskt finns i Sverige.

Var företaget finns brukar framgå av villkoren. Se om du kan hitta kontaktuppgifter och adress till företaget.

Så länge ett utländskt företag vänder sig till svenska konsumenter, bör svensk lag gälla. Om ett företag skriver på svenska eller anger priser i svenska kronor anses de rikta sig till svenska konsumenter.

Men även om svensk lag ska gälla, är det inte säkert att ett utländskt företag följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer vid en tvist. Därför är det bra att tänka på varifrån du handlar.

Mer om köp utanför EU

Källa: Konsument EuropaKonsumentverket

Granskad: 22 februari 2024

Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.