Näthandel

Lyssna

Har du köpt något av ett företag på nätet? Ta reda på hur du använder ångerrätten, reklamerar en felaktig vara eller tjänst och få tips på hur du kan ta reda på om företaget som du tänkt handla av är seriöst.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Det här gäller för köp på nätet

  • När du handlar från ett företag inom EU har du enligt lag 14 dagars ångerrätt för köpet.

  • Ska du handla från ett företag för första gången är det till exempel bra att kolla upp vad andra säger om företaget, och att det finns kontaktuppgifter till företaget på webbplatsen.

  • Du har alltid minst två år på dig att klaga på fel i varor. Handlar du från ett svenskt företag har du tre år på dig att klaga på fel.

  • Du har rätt att hålla inne betalningen om leveransen är försenad.

Vad vill du göra?

På sidan för ångerrätt får du svara på frågor för att få information om din möjlighet att ångra köpet. Där finns även förslag på hur du kan formulera dig när du kontaktar företaget, och information om vad du kan göra om du och företaget inte kommer överens.

Till information om ångerrätt

Är du osäker på om företaget du tänker handla av är seriöst eller inte? Det finns flera saker du kan göra för att undvika att bli lurad.

Läs om hur du kan ta reda på om företaget är seriöst

Har du köpt en vara eller tjänst som visar sig ha fel eller inte motsvara det som företaget har utlovat?

Läs om att reklamera fel på vara eller tjänst

Har det du köpt inte levererats inom den utlovade tiden? Gå vidare för att ta reda på vad du kan kräva av företaget.

Till information om försenad leverans

Källa: KonsumentverketECC-Sverige

Granskad: 27 oktober 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.