Köp av hälsokost

Lyssna

Har du tackat ja till ett provpaket vitaminer och sedan fått fler leveranser med krav på betalning? Eller har du köpt kosttillskott där marknadsföringen inte verkar rätt? Här kan du läsa om vilka rättigheter du har och vilka regler som finns för marknadsföringen.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska unionens konsumentprogram (2014-2020).

Tänk på det här

  • Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar på distans, till exempel på nätet eller telefon. Tänk på att inte öppna förpackningen

  • Du är inte skyldig att betala för något du inte har beställt 

  • Du har möjlighet att protestera mot krav på betalning om du får hem en vara som du inte har beställt

  • Det är företaget som ska bevisa att du är bunden till ett abonnemang

Välj vad du vill läsa mer om

Hälsokost är livsmedel vars syfte är att ge dig en bättre hälsa. Kosttillskott är en typ av hälsokost och används för att komplettera din vanliga kost. Kosttillskott är till exempel vitaminer och mineraler och säljs bland annat i form av kapslar, tabletter eller pulver.

Läs mer om kosttillskott på Livsmedelsverkets webbplats

Är naturläkemedel hälsokost?

Naturläkemedel är inte klassat som hälsokost, utan är ett läkemedel. Naturläkemedel ska vara avsedda för egenvård, vilket innebär att de skall användas vid enklare besvär av tillfällig eller lindrig karaktär.

Läs mer om naturläkemedel på Läkemedelsverkets webbplats

Är kolloidalt silver hälsokost?

Enligt Livsmedelsverkets bedömning är det inte tillåtet att sälja kolloidalt silver som kosttillskott. Kolloidalt silver, eller silvervatten, säljs i hälsobutiker och andra liknande butiker. Det har förekommit att dessa produkter sålts med påståenden om att förebygga eller behandla sjukdomar eller symtom. Sådan marknadsföring är inte tillåten.

Läs mer om kolloidalt silver på Livsmedelsverkets webbplats

Det är vanligt förekommande att företag erbjuder väldigt billiga eller gratis hälsokostprodukter. Det kan handla om att du ska få prova en produkt eller att det första paketet med produkten är gratis. Många upptäcker att de har hamnat i ett abonnemang först när det börjar komma fler leveranser med fakturor med posten eller när pengar plötsligt dras från deras konto.

Har jag ingått ett avtal om ett abonnemang?

Kontrollera nedanstående steg för att ta reda på om du har ingått ett bindande avtal om abonnemang eller inte.

Steg 1

I detta steg är det viktigt att du kontrollerar vilken information du har fått samt om köpet innebar ett avtal om abonnemang. Gå gärna in på webbsidan där du gjorde beställningen och ta skärmdumpar på beställningsprocessen för att spara bevis. Gjorde du köpet via en annons kan du kontrollera om du kan hitta den och spara en bild på annonsen.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har tidigare konstaterat att om det inte är tydligt att det är ett abonnemang har konsumenten heller inte ingått ett avtal om abonnemang. Det räcker inte att det står i avtalsvillkoren om inte dessa villkor framgår när avtalet tecknas. Det måste också tydligt ha framgått av marknadsföringen.

Steg 2

När du kontrollerar beställningssidan behöver du även kontrollera om det är tydligt att beställningen medför en kostnad. Har beställningen gjorts genom att trycka på en knapp, eller aktivera någon liknande funktion, ska knappen märkas tydligt med ”Beställning förenad med betalningsskyldighet” eller liknande information. Om företaget inte har följt detta är du heller inte bunden av avtalet eller beställningen.

Steg 3

Om det visar sig att du inte har ingått ett avtal om abonnemang kan du kontakta företaget och förklara varför du inte anser dig bunden av abonnemangsavtalet. Kom ihåg att du ändå kan vara bunden av köpet av ett provpaket eller liknande med tillhörande kostnader såsom fraktavgift.

Kontakta företaget skriftligen, till exempel genom att skicka ett mejl. Har du fått en faktura eller blivit debiterad via ditt kort för sådant du inte godkänt kan du i samma mejl bestrida fakturan eller begära återbetalning. Som utgångspunkt är det företaget som påstår att ni ingått ett abonnemangsavtal som ska kunna bevisa det. Kom ihåg att spara skärmdumparna som du gjort i steg 1 och annan bevisning.

Under steget "Bestrid fakturan om du inte beställt något" finns mallar du kan använda vid kontakten med företaget.

Har du blivit uppringd av ett företag kan du läsa mer om dina rättigheter under "Speciella regler för telefonförsäljning".

Har du blivit uppringd av företaget finns det speciella regler som de ska följa. Gör företaget fel kan det resultera i att avtalet är ogiltigt eller att du har förlängd ångerrätt.

Skriftlighetskrav

Ett företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste enligt lag få ett skriftligt godkännande från dig för att avtalet ska bli giltigt. Företaget ska skicka en skriftlig bekräftelse av sitt erbjudande, och det erbjudandet behöver godkännas skriftligen av dig.

Med skriftligen menas att du accepterar avtalet genom att exempelvis svara via e-post eller sms, godkänna via bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget.

Godkännandet ska ske efter samtalet, så att du får tid att tänka över erbjudandet. Det är alltså inte tillåtet för företaget att uppmana dig att godkänna erbjudandet under samtalet. Företaget ska kunna bevisa att du har godkänt skriftligen, och att det skedde efter samtalet, för att det ska vara giltigt.

Ångerrätt

Om det finns ett giltigt avtal mellan dig och företaget så har du ångerrätt i 14 dagar. Om företaget inte har informerat dig på rätt sätt om ångerrätten, kan den förlängas upp till ett år. Det är företaget som ska bevisa att du har fått all information om ångerrätten.

För att ångerfristen ska börja räknas ska du fått information om:

  • Om det finns ångerrätt
  • Hur lång tid du har på dig att ångra dig
  • Hur du går tillväga för att ångra dig
  • Att det finns ett standardformulär du kan använda och var du hittar det (missad information om blanketten är dock inget som ger rätt till förlängd ångerrätt)

Läs mer om reglerna för telefonförsäljning här

Får du en faktura för något du inte har beställt behöver du inte betala. Bara för att ett företag påstår att du är skyldig att betala för något, betyder det inte att du är det. Företaget måste bevisa att det finns ett giltigt avtal för att du ska bli betalningsskyldig.

Du är heller inte skyldig att betala kostnaden för att skicka tillbaka en vara som du inte har beställt.

Kontakta företaget skriftligt

Anser du att du inte är skyldig att betala för ett abonnemang, eller en obeställd produkt, ska du bestrida kravet. Att bestrida betyder att du kontaktar företaget och protesterar mot kravet. När du kontaktar företaget berättar du att du inte kommer att betala och varför, eller kräver att företaget betalar tillbaka pengar som redan har dragits.

Bestrid alltid skriftligen, till exempel via mejl, och tänk på att spara en kopia så att du kan bevisa att du bestridit kravet.

Läs mer om att bestrida ett krav på betalning här

Så kan du formulera dig när du bestrider

I meddelandet till företaget behöver du ange fakturanummer, belopp och datum. Kontakta företaget skriftligen, så att du kan bevisa att du har bestridit. Använd gärna en av mallarna nedan.

Alternativ 1:

Ni har skickat en ytterligare försändelse till mig som jag inte har beställt. När jag beställde ett prov av er produkt framgick av er marknadsföring i samband med beställningen att jag endast skulle betala X [priset som angavs] kr. Det framgick inte tydligt i samband med beställningen att köpet även inkluderade ett abonnemang på produkten.

Alternativ 2:

Ni har skickat en ytterligare försändelse till mig som jag inte har beställt. På er beställningssida tydliggjordes inte att beställningen medförde en betalningsskyldighet även för ett abonnemang. Enligt 2 kap. 9 § distansavtalslagen är jag inte bunden av beställningen om betalningsskyldigheten inte tydliggjorts innan beställning.

Allmänna reklamationsnämnden har i tidigare ärenden konstaterat att om det inte framgått att det är ett abonnemang har konsumenten heller inte ingått ett avtal om abonnemang. Det räcker inte att det står i avtalsvillkoren att det är ett abonnemang om dessa villkor inte framgår när avtalet tecknas, det måste i så fall också tydligt ha framgått av marknadsföringen.

Mot bakgrund av ovanstående anser jag mig inte bunden av ett avtal om abonnemang utan enbart av ett köp av ett provpaket till en kostnad om X kr. Jag bestrider därmed betalningsansvar för abonnemanget.

Under förutsättning att du gjort köpet på distans, till exempel på nätet eller över telefon, kan du använda din lagstadgade ångerrätt. Ångerrätten är normalt 14 dagar och gäller inom hela EU.

Kontakta företaget skriftligt

Om du ångrar dig ska du alltså kontakta företaget inom två veckor från det att du fick hem den första leveransen och meddela detta.

Tänk på att ångra dig skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia på mejlet som bevis. Har du inte fått korrekt information om ångerrätten kan den förlängas, till exempel ska du ha fått information om du får öppna och prova produkten och hur du ska gå tillväga för att utnyttja din ångerrätt.

Öppna inte produkten

Tänk på att inte öppna produkten om det är något som ska ätas. Bryter du förseglingen på en sådan produkt har du inte längre rätt att ångra köpet.

Läs mer om dina möjligheter att ångra dig här

Köp i butik

När du handlar i butik har du aldrig ångerrätt. Det är däremot vanligt att butiker erbjuder öppet köp eller bytesrätt för att ge dig en möjlighet att lämna tillbaka det du har köpt. Men det finns ingen lag som kräver att butiker måste erbjuda öppet köp eller bytesrätt. Kontrollera med butiken vad som gäller hos dem.

Har du vid beställningen godkänt att köpet av provpaket övergår i ett abonnemang kan du säga upp abonnemanget enligt de avtalsvillkoren som du godkände. Du ska kunna säga upp avtalet på flera olika sätt. Ur bevissynpunkt är det bra att göra det skriftligen och spara sitt uppsägningsmeddelande. Du behöver inte förklara varför du vill säga upp abonnemanget.

När du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Det kostar inget att få ditt ärende prövat av ARN. En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende

  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången
  • Summan som du och företaget är oense om är 500 kronor eller mer (olika värdegränser gäller för olika områden)
  • Företaget har sagt helt eller delvis nej till dina krav, eller inte svarat dig

Har du inte fått svar från företaget behöver det ha gått 30 dagar innan du kan anmäla till ARN. Om du anmäler tidigare kommer din anmälan att avslås.

När du gör din anmälan till ARN beskriver du situationen och vad du kräver av företaget. Du har möjlighet att skicka in underlag som mejlkonversationer, bilder, avtal och andra bevis.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Behöver du hjälp med din anmälan?

Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.

Din tvist med företaget kan även prövas i domstol, men det är inte kostnadsfritt. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan dessutom behöva betala rättegångskostnader.

Det finns särskilda regler kring vilka närings- och hälsopåståenden som får användas i marknadsföring av kosttillskott.

Lagstiftningen skiljer på två typer av påståenden i reklam:

  • näringspåståenden – vad en produkt innehåller eller inte innehåller och
  • hälsopåståenden – vilka effekter livsmedlet har på hälsan när du äter det.

Vad är ett näringspåstående?

Ett näringspåstående är när ett livsmedel påstås ha bra näringsmässiga egenskaper. Det kan handla om vilken energi en produkt ger eller inte ger. Det kan också handla om vilka näringsämnen en produkt innehåller eller inte innehåller. Till exempel "låg fetthalt", "utan tillsatt socker" och "högt kostfiberinnehåll".

Vad är ett hälsopåstående?

Ett hälsopåstående är ett påstående som antyder att livsmedlet har en positiv effekt på hälsan. Till exempel "Vitamin C bidrar till att minska trötthet och utmattning". Även en bild eller en symbol kan vara ett hälsopåstående, såsom en bild av en person med ett måttband kan utgöra ett påstående om viktnedgång.

Anmäl felaktig marknadsföring till Konsumentverket

Om du anser att företaget har felaktig marknadsföring kan du anmäla detta till Konsumentverket. Bifoga då det underlag som du har, till exempel en bild på marknadsföringen.

Konsumentverket utreder eller avgör inte ditt enskilda fall, men anmälningar är viktiga för myndighetens tillsynsarbete. Konsumentverket kontrollerar att företagen följer reglerna och har möjlighet att agera mot dem som inte gör det.

Läs mer och gör en anmälan här

Anmäl till Livsmedelsverket

Om det är fel på innehållsförteckningen på kosttillskottet, eller om det är gäller felaktig marknadsföring i en butik, kan du anmäla det till Livsmedelsverket.

Läs mer om märkning av kosttillskott på Livsmedelsverkets webbplats

Om du tycker att ett företag bryter mot reglerna i lagen kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket. Konsumentverket kontrollerar att företagen följer reglerna i lagen, och anmälningar är ett viktigt underlag för myndighetens arbete. En anmälan gör däremot inte att ditt enskilda fall bedöms eller avgörs.

Du kan göra en anmälan direkt på Konsumentverkets webbplats

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.