Bestrida faktura – så här gör du
Hur du protesterar om du fått en faktura eller räkning du tycker är helt eller delvis felaktig. Läs också vad som gäller när du får en vara du inte beställt, om ett företag skickar påminnelser eller inkassokrav och vad det innebär att betala under protest.
Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.
Bestrida felaktig faktura – tänk på det här
- Har du köpt något av företaget? Då kan du börja med att kontakta företaget skriftligen och påpeka felet med fakturan. Rättar de inte till felet kan du bestrida fakturan eller betala under protest.
- Har du inte köpt något av företaget? Då är du inte skyldig att betala fakturan. Men du måste meddela företaget skriftligen att du inte kommer betala.
- Använd gärna vår guide nedan när du ska bestrida en faktura eller betala under protest. Vi har bland annat mallar du använda om du vill ha hjälp med hur du ska skriva.
Så bestrider du en faktura
Hur du bäst går till väga beror bland annat på om du har ett avtal med företaget som kräver betalt av dig. Svara på frågan för att få veta hur du kan gå vidare.
Källa: KonsumentverketKronofogden
Granskad: 20 maj 2024
Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.
Har du nytta av innehållet på den här sidan?