Öppet köp och bytesrätt

Lyssna

Öppet köp betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka. Bytesrätt betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få en annan vara istället. Du kan aldrig kräva att få öppet köp eller bytesrätt. Det är butiken som bestämmer.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska unionens konsumentprogram (2014-2020).

Innan du läser

Har du handlat på nätet och undrar om du kan ångra köpet?

Kontrollera om du har ångerrätt

Öppet köp och bytesrätt – tänk på det här

  • Butiken bestämmer om de ger dig öppet köp eller bytesrätt. Butiken bestämmer också reglerna för öppet köp eller bytesrätt.

  • Se till att du vet vad som gäller när du köper en vara och att det finns med på kvittot.

  • Spara kvittot.

Mer om öppet köp och bytesrätt

Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en vara till butiken och få pengarna tillbaka. Butiken bestämmer om det ska finnas öppet köp och under hur lång tid.

Bytesrätt innebär att du får lämna tillbaka en vara till butiken och istället välja en annan vara. Butiken bestämmer om det ska finnas bytesrätt och under hur lång tid.

Ibland kan butiken erbjuda dig ett tillgodokvitto när du vill byta varan. Då kan du köpa en ny vara i samma butik, men vid ett senare tillfälle. Du får alltså inte tillbaka dina pengar som vid öppet köp.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp eller bytesrätt. Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiken att erbjuda. Butiken kan därför själva bestämma vilka regler som ska gälla. En del butiker erbjuder till exempel 30 dagars öppet köp eller mer medan andra inte erbjuder öppet köp alls.

Butiker kan också ha villkor för öppet köp och bytesrätt. Det kan till exempel vara att du inte får lämna tillbaka eller byta varan om du har öppnat förpackningen. Ett annat exempel kan vara att du måste använda samma kort om du vill få pengarna tillbaka.

Ibland förväxlas öppet köp med ångerrätt, men det är två olika saker.

Ångerrätt är en rättighet du har om du köper något på distans, det vill säga utan att träffa företaget. Det gäller till exempel om du handlar på nätet eller av en telefonförsäljare. Du har även ångerrätt om du köper något utanför ett företags affärslokaler, till exempel om företaget kommer hem till dig. Ångerrätten styrs av en lag och är inget företagen kan besluta om själva.

När du handlar i butik har du aldrig ångerrätt. Det är vanligt att butiker erbjuder öppet köp eller bytesrätt för att du ska kunna lämna tillbaka det du har köpt. Men det finns ingen lag som kräver att butiker måste erbjuda öppet köp eller bytesrätt.

Om det är fel på varan har du alltid rätt att reklamera den, alltså klaga på felet. Det gäller oavsett om du har öppet köp eller bytesrätt.

Så här reklamerar du

Källa: ECC SverigeKonsumentverket

Granskad: 9 november 2022

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.