Skönhet, frisör och hälsa

Här hittar du information om dina rättigheter när du köper frisör- och skönhetsbehandlingar, hälsokost, kosmetiska produkter och glasögon.

Missnöjd med frisörbesök

Det finns ingen lag som gäller särskilt för frisörtjänster. Därför kan det vara otydligt vilket skydd du har. Men du har alltid rätt att klaga om du är missnöjd med behandlingen eller priset.

Missnöjd med frans-, bryn- eller nagelbehandling

Om du är missnöjd med resultatet efter en behandling kan du ha rätt att kräva att salongen gör om behandlingen eller betalar tillbaka dina pengar.

Missnöjd med skönhetsingrepp

Information till dig som är missnöjd med resultatet efter ett skönhetsingrepp. Med skönhetsingrepp menas ett kirurgiskt ingrepp eller annan behandling som görs för att förändra utseendet, till exempel fillers och botox.

Tips inför köp av skönhetsingrepp

Tips till dig som funderar på att göra ett kirurgiskt ingrepp eller annan behandling som görs för att förändra utseendet, till exempel fillers och botox.

Tips inför köp av skönhetsbehandling

Tips till dig som funderar på att göra en skönhetsbehandling, till exempel frans-, bryn- eller nagelbehandling.

Köp av kosmetiska produkter

Här kan du läsa om att reklamera en felaktiga produkt eller om du fått en allergisk reaktion. Med kosmetiska produkter menas exempelvis tvål, tandkräm, hudkräm, schampo, smink och deodorant.

Dina rättigheter vid köp av glasögon

Läs om dina rättigheter om du ångrar ditt köp av glasögon eller om glasögonen är felaktiga eller försenade.

Köp av hälsokost

Läs om dina rättigheter om du ångrar ditt köp av hälsokost eller hur du kan avsluta ett abonnemang du inte godkänt.