Köplagen

Lyssna

När du köper en vara av en privatperson eller när du säljer en vara till en privatperson är det köplagen som bestämmer vad som gäller. En köpare och en säljare kan dock komma överens om andra villkor än de som står i köplagen. Då är det de villkoren som gäller.

När gäller köplagen?

  • Alla köp av varor mellan privatpersoner, det vill säga när du köper något av eller säljer något till en annan privatperson. Med varor menas lös egendom som till exempel bilar, kläder, vitvaror och möbler.

  • När ett företag säljer varor till ett annat företag.

När gäller inte köplagen?

  • När du som privatperson köper en vara eller en tjänst av ett företag.

  • När du har köper en tjänst av eller säljer en tjänst till en privatperson.

Innan du läser

Har du köpt en vara av ett företag?
Läs mer om konsumentköplagen

Har du köpt en tjänst av ett företag?
Läs mer om konsumenttjänstlagen

Bestämmelser i lagen

Varan ska levereras den tid som köparen och säljaren kommer överens om. Om ni inte har kommit överens om en tid säger lagen att varan ska levereras inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Säljaren behöver aldrig lämna varan till köparen innan köparen har betalat den.

Försenad leverans

Om säljaren inte levererar varan i tid har köparen rätt att kräva att säljaren fullgör köpet. Det vill säga att säljaren levererar varan trots att den är försenad. Köparen har också rätt att ge säljaren en ny leveranstid, en så kallad tilläggstid. Tilläggstiden ska vara skälig. Om säljaren inte levererar varan inom tilläggstiden har köparen rätt att häva köpet. Köparen har också rätt till ersättning för kostnader som hen har drabbats av på grund av förseningen.

När köparen tar över ansvaret för varan från säljaren beror på hur varan överlämnas till köparen.

  • Om köparen hämtar varan hos säljaren tar köparen över ansvaret för varan när hen har hämtat den.
  • Om säljaren transporterar varan till köparen tar köparen över varan när varan har överlämnats.
  • Om säljaren skickar varan till köparen med hjälp av ett transportbolag tar köparen över ansvaret för varan när säljaren har lämnat varan till transportbolaget. Köparen är alltså ansvarig för varan under själva leveransen. Men det finns ett undantag från regeln. Om transporten sker inom samma ort så ansvarar säljaren för varan även under transporten till köparen.

När en person köper en vara av en annan privatperson är det i första hand avtalet mellan köparen och säljaren som avgör när det är fel på en vara. Eftersom köplagen inte är tvingande kan en säljare friskriva sig från eventuella fel på varan. Det är vanligt om det är en begagnad vara.

Men en vara kan vara felaktig även om det finns en friskrivning i ett avtal mellan köpare och säljare. Varan är felaktig om

  • den inte är som säljaren har sagt
  • den är i mycket sämre skick än köparen kan förvänta sig, till exempel utifrån vad den kostade
  • säljaren har låtit bli att informera om allvarliga fel på varan som säljaren kände till.

Om en vara är felaktig har köparen rätt att reklamera den till säljaren.

Om varan är felaktig kan du som köpare reklamera den till säljaren. Det betyder att du kontaktar säljaren och förklarar varför varan är felaktig. Du måste alltid reklamera inom skälig tid efter att du har upptäckt att det är fel på varan.

Enligt köplagen kan du reklamera ett fel på en vara i två år från dagen du köpte varan.

Vad du kan kräva när det är fel på varan

När det är en fel på en vara har säljaren i första hand rätt att reparera varan eller ge dig en likvärdig vara i stället för den felaktiga varan.

Om säljaren inte kan reperara varan eller ge dig en ny likvärdig vara har du rätt till prisavdrag eller att köpet hävs. Att köpet hävs betyder att varan lämnas tillbaka till säljaren och att du får pengarna tillbaka. För att du ska kunna häva ett köp måste felet på varan ha stor betydelse för dig.

Du som köpare är skyldig att betala det som du och säljaren har kommit överens om. Om varan du har köpt av någon anledning ska tillbaka till säljaren är du skyldig att ta hand som varan till dess att säljaren har fått den igen. Det kallas att du har vårdplikt över varan.

Du som säljare är skyldig att ta hand om varan till dess att den har levererats till köparen. Det kallas att du har vårdplikt över varan.

Om något blir fel med köpet och ni som köpare och säljare inte kommer överens kan ni vända er till tingsrätten. Domstolen tar ut en ansökningsavgift och den som förlorar i tingsrätten kan få betala den andres rättegångskostnader.

Läs om hur du kan ta en tvist till domstol

Källa: Konsumentverket

Granskad: 27 augusti 2019