Garanti – vad är garanti och när gäller den?
En garanti innebär att företaget garanterar att varan eller tjänsten ska fungera under en viss tid. Det är frivilligt för ett företag att lämna en garanti. Företaget bestämmer självt reglerna för garantin. Men kom ihåg att du alltid enligt lag har rätt att reklamera fel på varor och tjänster.
Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.
Garanti – vad gäller?
Det är frivilligt för företaget att erbjuda garanti.
Du ska få skriftlig information om vad garantin innebär.
Oavsett om du har en garanti eller inte har du alltid rätt att reklamera enligt lag. Reklamera betyder att du klagar på fel. Du kan klaga på fel i minst tre år.
Mer om garanti
Källa: Konsument EuropaKonsumentverket
Granskad: 15 mars 2024
Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.
Har du nytta av innehållet på den här sidan?