Garanti

En garanti innebär att företaget garanterar att varan eller tjänsten ska fungera under hela garantitiden. Men kom ihåg att du alltid har ett skydd av konsumentlagstiftningen. Du har tre års reklamationsrätt, även om garantitiden är kortare.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska unionens konsumentprogram (2014-2020).

Garanti – vad gäller?

  • Det är frivilligt för företaget att erbjuda garanti.

  • Du ska få skriftlig information om vad garantin innebär.

  • Du har enligt lag alltid rätt att reklamera, alltså att klaga på fel i varan eller tjänsten. Reklamationsrätten gäller minst i tre år och har ingen koppling till garanti.

Mer om garanti

En garanti är ett löfte att det du köper ska fungera under en viss tid. Garantin kan lämnas av företaget du köpt varan eller tjänsten av eller av någon annan part, till exempel tillverkaren. Det är frivilligt för ett företag att lämna en garanti och företaget bestämmer självt hur reglerna för garantin ser ut.

Garanti på en vara

Företaget ansvarar för att åtgärda felet enligt de villkor som gäller för garantin. Under garantitiden förutsätts det att alla fel på varan som täcks av garantin är ursprungliga. Att ett fel är ursprungligt betyder att felet fanns redan när du köpte varan. Ett fel kan vara ursprungligt även om det visar sig senare. Fel som inte är ursprungliga kan till exempel vara fel som beror på vanvård, onormal användning (handhavandefel) eller en olyckshändelse.

Eftersom företaget har bevisbördan under hela garantitiden kan en garanti ge dig bättre rättigheter än de du har enligt konsumentlagstiftningen.

Garanti på en tjänst

Företaget ansvarar för att åtgärda felet enligt de villkor som gäller för garantin. Har tjänsten utförts på ett felaktigt sätt ska företaget rätta till felet kostnadsfritt under garantitiden.

Eftersom företaget har bevisbördan under hela garantitiden kan en garanti ge dig bättre rättigheter än de du har enligt konsumentlagstiftningen. Enligt konsumenttjänstlagen ligger bevisbördan alltid på dig. Men har du en garanti är det alltså företaget som har bevisbördan under hela garantitiden.

Köp gjorda efter 1 maj 2022

Om ett företag marknadsför sin garanti, och de marknadsförda villkoren är bättre än garantibeviset du får vid köpet, så gäller de marknadsförda villkoren. Det gäller dock inte om marknadsföringen har ändrats till att motsvara det som står i garantibeviset före köpet.

Företaget ska ge dig skriftlig information om vad garantin innehåller, vad den omfattar, vad som krävs för att du ska kunna använda garantin samt att dina rättigheter enligt lag inte påverkas.

Om din vara med garanti på går sönder, eller är felaktig, ska du vända dig till företaget du har köpt varan av eller till den som gett garantin. Har du köpt en tjänst ska du vända dig till företaget du har anlitat för att utföra tjänsten. Under garantitiden har du rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt konsumentlagstiftningen.

Omfattas felet på varan eller tjänsten av garantin ska det åtgärdas utan kostnad för dig. Du har även rätt att få ersättning för merkostnader du har fått på grund av felet. Det kan till exempel vara kostnader för att resa till företaget. Om ett företag tar betalt för en garantiåtgärd kan du anmäla företaget till Konsumentverket.

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

För att företaget ska slippa stå för garantin måste de bevisa att det är du som ansvarar för felet på varan eller tjänsten. Du är till exempel ansvarig för fel på varan eller tjänsten om:

  • det har skett en olycka efter att du har fått varan
  • du har vanvårdat varan eller använt den på ett onormalt sätt
  • du har struntat i skötsel- och serviceanvisningar
  • felet beror på normalt slitage.

Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Garanti är frivilligt för företag att lämna men du har alltid rätt att reklamera enligt konsumentlagstiftningen. Rätten att reklamera en felaktig vara finns i tre års tid, oavsett om du har garanti på din vara eller inte. Har du köpt en tjänst har du rätt att reklamera i tre eller tio år, beroende på vilken typ av tjänst du har köpt.

Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och varan går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till, eftersom du har lagstadgad reklamationsrätt i tre år från inköpsdatumet.

Läs mer om att reklamera

Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Det kostar inget att få ditt ärende prövat av ARN. En normal handläggningstid är cirka sex månader.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende

  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.
  • Summan som du och företaget är oense om är 500 kronor eller mer (olika värdegränser gäller för olika områden).
  • Företaget har sagt helt eller delvis nej till dina krav, eller inte svarat dig.

Har du inte fått svar från företaget behöver det ha gått 30 dagar innan du kan anmäla till ARN. Om du anmäler tidigare kommer din anmälan att avslås.

När du gör din anmälan till ARN beskriver du situationen och vad du kräver av företaget. Du har möjlighet att skicka in underlag som mejlkonversationer, bilder, avtal och andra bevis.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Behöver du hjälp med din anmälan?

Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.

Din tvist med företaget kan även prövas i domstol, men det är inte kostnadsfritt. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan dessutom behöva betala rättegångskostnader.

Det är inte säkert att en ursprunglig garanti följer med varan när du köper den av en annan privatperson. Det kan vara så att endast personen som har köpt varan från företaget kan använda garantin. Om garantin följer med till den nya ägaren eller inte beror på vad garantivillkoren säger.

För att veta vad som gäller måste du alltså läsa garantivillkoren. Om du inte har tillgång till villkoren kan du vända dig till företaget som sålde varan.

Har säljaren lovat dig en garanti och företaget säger nej är det till säljaren du får ställa dina krav.

Konsumentköplagen gäller inte vid köp mellan privatpersoner.

Läs mer om dina rättigheter när du köper av en privatperson

Källa: ECC SverigeKonsumentverket

Granskad: 8 februari 2022

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.