Prenumeration på produkter och tjänster
Många företag erbjuder möjlighet att abonnera eller prenumerera på olika former av produkter och tjänster. Tyvärr lockas många konsumenter genom billiga erbjudanden in i snåriga avtal. Många avtal är svåra att säga upp. Det kan bli dyrt för dig som konsument.
Tänk på det här
- Ta reda på produktens pris och prenumerationens villkor innan du tackar ja till erbjudandet.
- Ett företag måste inför en längre förlängning av avtalet påminna dig om att avtalet kommer att förlängas om du inte säger upp det. Om företaget inte påminner dig om en sådan förlängning har du rätt att säga upp avtalet.
- Vill du säga upp abonnemanget, gör det skriftligt. Använd mejl istället för webbformulär och spara alltid kopia på det du skickat.
Kontaktannonsering på internet, så kallade dejtingsajter, är en populär tjänst som många tecknar ett abonnemang på. Det är också vanligt att teckna abonnemang på till exempel vitaminer och hälsoprodukter, medlemskap på träningsanläggningar, prenumerationer på tidningsmagasin och antivirusprogram. Ofta tecknas prenumerationen när företagen har kampanjer med ett lågt pris.
Skyldighet att påminna om automatisk förlängning av avtal
En prenumeration på exempelvis en dejtingsajt kan innebära att du blir bunden av avtalet under en längre tid. Därför behöver du ta reda på produktens pris och prenumerationens villkor innan du tackar ja till erbjudandet.
Företag måste numer påminna dig inför en förlängning av avtalet och säga att avtalet kommer att förlängas om du inte säger upp det. Påminnelsen från företaget måste vara skriftlig och skickas till dig senast en månad före tiden då avtalet senast måste sägas upp. Om företaget inte påminner dig har du rätt att säga upp avtalet.
Rätten att säga upp avtalet gäller dock inte om det finns särskilda bestämmelser om automatisk förlängning i andra lagar eller om uppsägningstiden på ditt abonnemang är kortare än tre månader.
Undvik vanliga abonnemangsfällor
- Undersök vad som ingår i erbjudandet. Ett billigt erbjudande om att prova produkten eller avvända tjänsten under en kort tid kan övergå i en dyr prenumeration.
- Undersök om det är lätt att hitta företagets kontaktuppgifter (telefonnummer, post, e-postadress och organisationsnummer). Vid problem med produkten eller vid en uppsägning är det viktigt att du vet hur du kommer i kontakt med företaget. Skulle det bli en tvist är det även viktigt att du vet vem säljaren är.
- Kontrollera pris och bindningstid noga. En del företag som erbjuder produkter informerar om pris och bindningstid på sina webbplatser när du tecknar en prenumeration. Tyvärr finns det också företag som ger vilseledande information.
- Ta reda på vad andra tycker om företaget innan du beställer. Det kan ge en uppfattning om företaget verkar seriöst.
- Gör du en beställning så spara skärmdumpar på varje steg i beställningsprocessen.
- Var försiktig med att ange kortuppgifter. Företaget kan då dra ytterligare pengar från kortet
- Läs avtalsvillkoren innan du godkänner något.
- Om du betalat med kort kan du i vissa fall få hjälp av din bank kring eventuell återbetalning om det skulle uppstå problem med säljaren.
- Källa
- Granskad 14 juli 2017