Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Om du har betalat med ett kreditkort
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Ett kreditkort är ett kort där du i slutet av månaden får en räkning på alla köp du har gjort med kortet.
Vid kreditbetalningar skyddas du av konsumentkreditlagen. Lagen säger att du har rätt att ställa samma krav på banken som på företaget du har handlat av. Om du har rätt till återbetalning av ett företag kan du alltså välja att vända dig till banken för en återbetalning. Du kan dock inte kräva att få en återbetalning både från företaget och från banken.
Läs mer om rätt till ersättning från banken vid kreditköp på webbplatsen Konsumenternas.se
Om du har betalat med ett kort där pengarna dras direkt
Ett debetkort är ett kort där pengarna dras direkt från kortet när du köper något. När du betalar med ett debetkort har du ingen rätt enligt lag att vända dig till banken för att kräva återbetalning. Men många banker erbjuder möjligheten att göra en kortreklamation även när du har betalat med ett debetkort.
Det är bankens villkor som avgör vilka rättigheter du har. Det är inte ovanligt att det till exempel finns tidsgränser som begränsar bankens möjligheter att hjälpa dig.
Läs mer om olika kontokort på webbplatsen Konsumenternas.se