Det händer att konsumenter luras in i abonnemang de inte vill ha. Abonnemangen är ofta dyra och svåra att ta sig ur. Hygienartiklar, kosttillskott och underkläder är varor som är vanligt förekommande i abonnemangsfällor. Företag som lurar in dig i så kallade abonnemangsfällor använder sig av olika metoder, några vanliga exempel är:
Provpaket och välkomstpaket
Ett vanligt sätt att lura in konsumenter i abonnemang är att företag erbjuder väldigt billiga eller gratis produkter. Det kan handla om att du ska få prova en produkt eller att det första paketet med produkten är gratis. Om det stod provpaket i en annons men sedan står välkomstpaket när varan levereras, kan det betyda att du har hamnat i en prenumeration.
I stället för att få ett provpaket där du kanske bara skulle betala portot kan du hamna i ett abonnemang som kostar dig pengar varje månad. Många konsumenter upptäcker att de har hamnat i en abonnemangsfälla först när det börjar komma fakturor med posten eller när pengar plötsligt dras från deras konto.
Tävlingar och undersökningar
På nätet kan du lockas av att göra en marknadsundersökning eller delta i en tävling. Du hittar ofta dessa undersökningar och tävlingar via annonser eller inlägg i sociala medier, till exempel Facebook.
När du klickar på en länk kan du bli ombedd att svara på olika sorters frågor och uppge dina kortuppgifter i utbyte mot att du får en billig produkt eller får delta i en utlottning. Det kan leda till att du blir abonnemangskund och att det dras pengar från ditt konto löpande.
Sms
Du kan lockas in i ett abonnemang genom att svara på sms. Det kan se ut som sms:et kommer från ett seriöst företag, men ofta handlar det om ett oseriöst företaget som utger sig från att vara någon annan.
Sms:et kan till exempel uppmana dig att klicka på en länk för att delta i en tävling. Det kan också innehålla information om att du har blivit beviljad en kredit och att du ska ringa ett nummer om du har frågor.
Om du klickar på länken eller ringer numret finns risken att du fastnar i ett abonnemang.