Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Hur många dagar har jag på mig att returnera varan jag ångrat?

Fråga från konsument:

Jag har beställt en brödrost i en webbutik. Jag tyckte inte färgen på brödrosten passade i mitt kök. Jag skrev därför till företaget och meddelade att jag ville ångra köpet.

Nu har företaget meddelat att jag måste skicka tillbaka brödrosten inom 14 dagar. Stämmer det? Hur många dagar har jag på mig att returnera brödrosten?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Du bör skicka tillbaka brödrosten så fort som möjligt.

När nyttjar din ångerrätt ska du lämna eller skicka tillbaka varan så snart som möjligt. Senast inom 14 dagar från att du meddelat företaget att du vill ångra ditt köp.

Mer om ångerrätt

Skicka tillbaka efter mer 14 dagar
Har du meddelat företaget att du vill ångra dig i tid men skickat tillbaka den efter mer än 14 dagar? Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i ett vägledande beslut bedömt att det inte ska göra att du förlorar din rätt. Du ska ändå ha möjlighet att få tillbaka dina pengar.

Till ARNs beslut

Du får inte pengarna tillbaka
Har du skickat tillbaka varan men trots det inte får tillbaka det du betalat finns det vägar att gå.

Gör så här:

1. Skriv till företaget och kräv återbetalning. Spara kopia.

2. Ta hjälp av din bank eller kreditgivare. Har du betalat via någon form av kredit eller med kort kan ha möjlighet att ställa dina krav din din bank eller kreditgivare.

Mer om dina rättigheter vid kreditköp

Mer om kortreklamation

3. Kontakta din kommun för att se om erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

4. Gör en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden. ARN gör en bedömning och ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor