Frågor och svar | Kategori: Biljetter och evenemang

Får en biljettförmedlare sälja biljetter till ett mycket högre pris?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har länge velat se en speciell artist spela och så såg jag att han skulle ha en konsert. Jag googlade efter biljetter och gick in på första sökträffen och köpte 2 biljetter. Nu efteråt så ser jag att biljetterna är mycket dyrare än de som säljs av den ordinarie återförsäljaren, får dom göra så? Och hur vet jag att det här är riktiga biljetter? Kan jag ångra mitt köp?

Milla

Svar:

Emma J
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Milla,

Andrahandsbiljetter är oftast dyrare än biljetter du köper direkt från arrangören, vilket är tillåtet. Säljaren bestämmer själv vad biljetten ska kosta. Du som köpare får ta ställning till om du vill betala pengarna eller att avstå från att köpa biljetten.

Oavsett om du har köpt en första- eller andrahandsbiljett så ska du kunna förvänta dig att det är en giltig biljett. Om du misstänker att din biljett är ogiltig kan du ta kontakt med arrangören för evenemanget för att kontrollera om du kan använda biljetten. Det är bara arrangören som kan svara på om biljetten är giltig eller inte. Vem som är arrangör brukar framgå i reklamen för evenemanget. Om din biljett är ogiltig ska du kontakta den du köpt biljetten av för att klaga. Om den du köpt biljetten av kan ge dig en giltig biljett istället har du rätt till det, annars kan du kräva att få tillbaka pengarna.

Generellt sett så har du ingen lagstadgad ångerrätt när du köper biljetter till ett evenemang. Ofta när du handlar på nätet har du ångerrätt i 14 dagar, men det gäller alltså inte för evenemangsbiljetter. Ibland kan dock företag själva erbjuda ångerrätt, men det är ingenting du kan kräva. Du behöver därför kontrollera avtalsvillkoren för att se vad som gäller.

Här kan du läsa mer om konsert- och evenemangsbiljetter

Vänligen

Emma J
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej Emma! Tack för inlägg. Jag har köpt fyra biljetter till en Håkan Hellström-konsert sommaren 2023. Jag trodde att jag köpte biljetterna av arrangören men jag hade tydligen köpt av en annan leverantör. På deras bekräftelsemail står det att det behandlar min bokning, dvs jag har inte fått några biljetter. Det står bara "fyra biljetter kortsida". Jag har mailat dem och bett om mer info och tom bett dem cancellera eftersom det känns jättejobbigt att ha betalat in nästan 5000 kr men inte fått några biljetter. Jag läste ovan att ångerrätt inte gäller evenemangsbiljetter men finns det ngn klausul/skäl till ångerrätt när man inte fått några biljetter alls. Finns det ett tidsspann på hur lång tid det får gå mellan att man köpt en biljett tills att man får den? Dessutom känns det konstigt att ha köpt biljetter utan att veta vart man ska sitta. Trist upplägg att ha betalt ett överpris, utan att veta vart man ska sitta och inte fått några biljetter. Och så svarar deras kundtjänst inte. Om ni har något tips eller svar på om man kan gå vidare på ngt sätt skulle det uppskattas. Stort tack på förhand!

RGL

Svar:

Hanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej,

Du ska få biljetten inom den tid som du och biljettförsäljaren kommit överens om. När du köpt den av ett företag brukar det framgå i köpvillkoren när biljetten kommer att levereras. Du ska få biljetten i tid för att kunna gå på konserten.

Om du får biljetten för sent så att du missar konserten kan du kräva tillbaka pengarna för biljetten, men du kan inte ångra eller avboka dina biljetter för att du tycker att det tar lång tid att få biljetterna.

Du kan läsa mer i vår artikel om konsert- och evenemangsbiljetter

Vänligen

Hanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej,
Ni skriver att man inte har ångerrätt när man köper den här typen av biljetter. Men nu har jag läst att ARN tycker att man har det. Vad är det som gäller?
Hälsningar

Berit

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Berit,

Det stämmer att Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) nyligen har kommit fram till i ett beslut att andrahandsbiljetter ska gå att ångra.

Enligt ARNs beslut har du alltså rätt att ångra dig om du köpt biljetter i andra hand. Det vill säga biljetter du köpt av ett företag, som i sin tur har köpt biljetterna av arrangören eller någon annan.

Om du i stället har köpt biljetter av en företag som säljer på uppdrag åt en arrangör har du inte ångerrätt.

Läs villkoren för att se om det rör sig om en andrahandsbiljett eller inte.

Ta del av ARNs vägledande beslut på deras webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor