Problem med bilvärderingstjänst

Lyssna

Att göra en bilvärdering på nätet kan vara ett snabbt sätt att få en prisuppskattning på en bil, men det är lätt att bli lurad. Något du tror är gratis kan visa sig kosta mycket pengar.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Tänk på det här

  • Du har rätt att ångra en bilvärdering inom 14 dagar. Meddela företaget skriftligt. 

  • Betala inte fakturan för en bilvärdering du inte beställt – protestera mot fakturan. 

  • Om du har tagit en skärmdump på beställningsknappen och det saknas information om kostnad för tjänsten så kan inte säljaren binda dig vid beställningen. 

Dina rättigheter som konsument

När du beställer en bilvärdering på nätet har du 14 dagar på dig att ångra köpet från det datum du gjorde beställningen. För att ångra köpet kan du skicka ett meddelande till företaget.

Läs mer om ångerrätten och hur du utnyttjar den

Vissa bilvärderingsföretag menar att du har avsagt dig ångerrätten när du gjort din beställning.

Men för att för att du ska kunna avsäga dig din ångerrätt måste företaget först ha gett dig information om:

  • Att du har ångerrätt och villkoren för den.
  • Den tid du har på dig att ångra köpet.
  • Hur du ångrar köpet.
  • Var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet.

Din ångerrätt börjar gälla när du får informationen. Om företaget skickar ut information om ångerrätten i efterhand har du 14 dagar på dig från när du får informationen.

Läs mer om ångerrätten och hur du utnyttjar den

Om du får en faktura för en bilvärdering som du inte har beställt ska du bestrida den, det vill säga protestera mot den. Meddela företaget skriftligen att du inte kommer betala och varför. Det är viktigt att du kan bevisa att du har bestridit fakturan. Spar därför mejlet eller ta kopia på brevet du skickar.

Om du inte har beställt någon bilvärdering så har du inte ingått ett avtal med företaget och är därför inte skyldig att betala något. Det är viktigt att du protesterar mot fakturan med hänvisning till att du inte beställt något. Om företaget inte godtar det är det upp till dem att driva ärendet i domstol och bevisa att du faktiskt har gjort en beställning. 

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Om du har fått ett inkassokrav och du tidigare har bestridit fakturan till bilvärderingsföretaget, ska du bestrida även till inkassobolaget. Det går bra att använda samma meddelande som du skickade till bilvärderingsföretaget.

Läs mer om hur du bestrider

Om du har sparat skärmdumpar på din beställning kan du kontrollera om det finns information om att värderingen kostar pengar i direkt anslutning till beställningsknappen. Om den informationen saknas kan inte säljaren binda dig vid beställningen.

Källa: KonsumentverketECC-Sverige

Granskad: 8 maj 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.