Du har vanligtvis 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på nätet. Det finns dock vissa undantag och det kan även skilja sig åt om du har fått värderingen via mejl eller fysiskt brev.
Värdering via mejl
Får du bilvärderingen via mejl krävs det att du samtycker till att inte kunna ångra avtalet. Det förutsätter en aktiv åtgärd från dig för att du ska avtala bort ångerrätten. Det är inte tillräckligt att skriva i villkoren att du inte har någon ångerrätt, utan det krävs att du till exempel bockar i en särskild ruta där du frånsäger dig rätten att ångra tjänsten. Företaget har bevisbördan och behöver kunna styrka att du har godkänt att du inte har någon ångerrätt.
Värdering via brev
Om företaget levererar bilvärderingen via brev, är det inte längre digitalt innehåll utan en tjänst. Du kan då avstå från ångerrätten genom att du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. Det innebär att fram till att du har fått brevet, kan du ångra avtalet. Företaget är även skyldigt att informera om ångerrätten. Har de inte informerat dig har du ingen skyldighet att betala för värderingen även om den är fullgjord.
Har du avsagt dig ångerrätten?
Vissa bilvärderingsföretag menar att du har avsagt dig ångerrätten när du gjort din beställning. Men för att du ska kunna avsäga dig din ångerrätt måste företaget först ha gett dig information om:
- att du har ångerrätt och villkoren för den
- den tid du har på dig att ångra köpet
- hur du ångrar köpet
- var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet.
Det krävs att du har fått informationen för att du ska kunna avsäga dig din ångerrätt.
Läs mer om ångerrätten och hur du utnyttjar den