Tjänstedirektivet – rätten att köpa tjänster av andra länder inom EU

Lyssna

För att underlätta gränsöverskridande handel med tjänster har EU:s medlemsländer enats om vilka regler och villkor som ska gälla. De finns samlade i det så kallade tjänstedirektivet.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Vad innebär tjänstedirektivet?

EU:s tjänstedirektiv (2006/123/EG) gäller för alla medlemsländer i EU samt för Norge, Island och Liechtenstein. Direktivet ska underlätta för företag och konsumenter att erbjuda och köpa tjänster över gränserna inom EU. Detta ska säkerställa den fria rörligheten, främja samarbetet mellan EU-länderna och stärka rättigheterna för företag och konsumenter.

Medlemsländerna i EU får inte ställa krav som begränsar möjligheten att köpa tjänster från företag i andra länder, eller som diskriminerar mellan kunder på grund av nationalitet eller bosättningsort.

Kunder ska behandlas lika

Enligt tjänstedirektivet är företag skyldiga att erbjuda likvärdiga villkor till kunder från olika länder. Kunder ska inte behandlas olika på grund av var de bor eller nekas att köpa en tjänst som är tillgänglig för allmänheten i ett annat EU-land. Ett exempel på otillåten behandling är om du hyr bil via internet i ett annat EU-land, och måste betala högre hyra bara för att du inte är bosatt i det land där bilen hyrs.

När olika villkor för olika länder kan vara okej

I vissa fall kan det vara okej att ha olika villkor beroende på var kunden är bosatt. Det kan gälla villkor för avgifter, priser och leverans, om olikheterna är motiverade av objektiva grunder. Några exempel på sådana grunder är:

  • De faktiska kostnaderna blir högre på grund av avstånd eller tekniska detaljer i samband med att tjänsten ska utföras.
  • Att det råder olika marknadsvillkor mellan olika länder, så som säsongspåverkad efterfrågan eller olika semesterperioder
  • Distributionsavtal mellan till exempel tillverkare och återförsäljare som förhindrar företag från att sälja tjänster till andra länder än sina egna.
  • Extra risker kopplade till att göra i affärer i ett annat land än där företaget har sitt säte, till exempel svårigheter med att säkra betalningen.
  • Immateriella rättigheter. Det kan till exempel handla om att ett företag inte kan sälja e-böcker eller musik till kunder i andra länder på grund av upphovsrättsliga bestämmelser.

Tjänstedirektivet omfattar endast tjänster som utförs mot ekonomisk ersättning. Exempel på tjänster som omfattas är:

  • Bygg- och arkitektverksamhet
  • Fastighetstjänster (till exempel fastighetsmäkleri) och fastighetsservice
  • Turism (resebyråer, researrangörer och turistguiders verksamhet)
  • Fritidsanläggningar, sportanläggningar och nöjesparker
  • Hotell, restaurang och catering
  • Informationstjänster (till exempel webbportaler, nyhetsbyråer och utgivningsverksamhet)
  • Utbildningstjänster som inte bekostas av skattemedel
  • Biluthyrning
  • Hushållstjänster
  • Konsulttjänster inom ledarskap och förvaltning, certifiering och testning
  • Juridisk rådgivning och skatterådgivning

Ett antal tjänster är undantagna från direktivets tillämpningsområde. Några exempel är:

  • Transporttjänster
  • Tjänster som erbjuds av bemanningsföretag
  • Finansiella tjänster, till exempel bank- och kredittjänster, försäkringar, pensionssparande, värdepapper och investeringsfonder samt investeringsrådgivning, betalningar och leasing
  • Privata säkerhetstjänster
  • Vissa speltjänster/spelverksamhet till exempel lotterier, kasinospel och vadslagningar
  • Audiovisuella tjänster, till exempel biografer och radiosändningar
  • Elektroniska kommunikationstjänster
  • Hälso- och sjukvårdstjänster

Tjänstedirektivet påverkar inte heller regler som garanterar konsumenter skydd enligt lagstiftningen i deras hemländer.

För att underlätta för köpare av tjänster innehåller tjänstedirektivet bestämmelser som syftar till att ge bra information om företagen som säljer tjänsterna. Det ger även möjlighet att jämföra tjänster och på så sätt skapa lika villkor för företag från olika länder.

Exempel på den typ av grundläggande information som tjänsteleverantörer måste lämna uppgifter om innan ett avtal ingås:

  • namn och juridisk form
  • kontaktuppgifter, till exempel telefonnummer och e-postadress
  • registreringsuppgifter
  • allmänna villkor
  • vad tjänsten huvudsakligen består av
  • pris (om det är fastställt på förhand)
  • försäkringar och garantier

Om det krävs tillstånd för att bedriva verksamheten måste det också finnas uppgifter om den myndighet som har beviljat tillståndet eller till relevant kontaktpunkt.

Det finns även information som företaget behöver lämna ut om köparen av tjänsten begär det. Det gäller bland annat information om:

  • beräkningsmetod för priset (om det inte går att fastställa i förväg)
  • uppgifter om leverantörens verksamhet och partnerskap samt information om vilka åtgärder som vidtagits för att undvika intressekonflikter
  • information om eventuella uppförandekoder och möjlighet till tvistlösning vid medlemskap hos en yrkes- eller branschorganisation.

Företagen som säljer tjänster ska besvara klagomål så snart som möjligt, och göra sitt bästa för att lösa tvister snabbt och på ett bra sätt. Företagen ska även lämna kontaktuppgifter till klagonämnder, dit även konsumenter i andra medlemsländer kan vända sig.

Om du har frågor kring tjänstedirektivet kan du vända dig till din nationella kontaktpunkt för tjänstedirektivet. Kontaktpunkternas syfte är att underlätta för företag och konsumenter att erbjuda och köpa tjänster på den inre marknaden och säkerställa den fria rörligheten för tjänster.

I Sverige finns det två kontaktpunkter, en för konsumenter och en för företag.

Kontaktpunkt för konsumenter – ECC Sverige

ECC Sverige har uppdraget att informera konsumenter vid köp av tjänster från andra EU-länder.

Mejl: ecc@konsumentverket.se
Brev: Konsumentkontaktpunkt enligt tjänstedirektivet, ECC Sverige, box 48, 65102 Karlstad

Vad kan du få hjälp med?

ECC Sverige som kan ge information om:

  • Konsumenträttigheter vid köp av tjänster inom EU, Norge, Island och Storbritannien
  • Möjligheter till rättslig prövning av tvister

Det kostar inget att ta kontakt med oss.

Språk

Du kan kontakta oss på svenska eller engelska.

Handläggningstider

Vi strävar efter att besvara din fråga så snart som möjligt och inom tre arbetsdagar. Om din fråga kräver utredning eller om vi behöver inhämta information från andra myndigheter kan det dock dröja längre innan vi kan svara. I dessa fall strävar vi efter att svara dig inom 14 dagar. Om vi i undantagsfall inte kan leva upp till det kommer vi att informera dig.

Kontaktpunkt för företag – Verksamt.se

På kontaktpunkten Verksamt.se samlar olika myndigheter information och e-tjänster för företag som vill starta och driva en verksamhet.

Gå till kontaktpunkten för företag på Verksamt.se Extern länk

Kontaktpunkter i andra länder

Det finns en kontaktpunkt i varje EU-land samt i Norge, Island, Liechtenstein och Storbritannien.

Lista över kontaktpunkter i andra länder finns på EU-kommissionens webbplatsExtern länk

Om ett företag bryter mot bestämmelserna i tjänstedirektivet kan du som konsument göra en tillsynsanmälan till Konsumentverket. Det kan till exempel handla om att företaget:

  • Diskriminerar kunder utifrån nationalitet eller bosättningsort
  • Inte lämnar den information de är skyldiga att göra
  • Brister i sin klagomålshantering

Gör en webbanmälan via Konsumentverkets webbplats Extern länk

Solvit – om en myndighet agerar i strid mot reglerna

Personer, varor, tjänster och kapital ska kunna röra sig fritt över gränserna inom EU. Men ibland tillämpas bestämmelserna om den inre marknaden på fel sätt. Om du tycker att en myndighet i ett EU-land, Norge, Island eller har hindrat dig från att tillvarata dina rättigheter kan du vända dig till Solvit.

Mer information om Solvit på Kommerskollegiums webbplatsExtern länk

Om du har en tvist med ett företag

Om du har en tvist som rör ett ekonomiskt värde med ett företag, finns det olika instanser du kan vända dig till för att få en bedömning av tvisten.

Här hittar du information om hur du kan få din tvist med företaget prövad

Källa: ECC-Sverige

Granskad: 9 september 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.