Ångerrätt – då kan du ångra köpet
Du har som regel ångerrätt i 14 dagar när du köper något på distans, till exempel på nätet. Det står i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Reglerna ser likadana ut om du vill ångra köp inom EU, Norge, Island och Storbritannien.
Samarbete:Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen.
Vad är ångerrätt och när har du ångerrätt?
- Ångerrätt betyder att du har rätt att lämna tillbaka en vara eller ångra beställningen av en tjänst.
- Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar av ett företag på distans, till exempel via nätet eller telefon.
- Du har ingen ångerrätt när du handlar i en butik. Kolla upp om företaget erbjuder öppet köp eller bytesrätt.
- Ångerrätten står i lagen. Öppet köp och bytesrätt bestämmer företagen själva om.
- Du har ingen ångerrätt när du handlar av en privatperson.
Ta reda på om du har ångerrätt och hur du använder din ångerrätt
Svara på frågorna för att ta reda på om du har ångerrätt. Läs om hur du gör för att ångra köpet och vad du kan göra om du och företaget inte kommer överens.
Källa: Konsument EuropaKonsumentverket
Granskad: 28 mars 2024
Denna webbplats medfinansieras av Europeiska unionen. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och medfinansieras av EU.
Har du nytta av innehållet på den här sidan?