Det här är en guide som består av flera steg. Vi rekommenderar att du går igenom guidens samtliga steg för att få en så heltäckande bild som möjligt.

Steg 1: Prata med säljaren

Du har en massa rättigheter som konsument. Men för att du ska kunna få rätt måste du först tala om vad som är fel. Ta därför alltid kontakt med säljaren när fel eller andra problem uppstår för att se om ni kan komma fram till en lösning.

1. Läs på om dina rättigheter som konsument

Ta reda på vad som gäller – det är lättare att argumentera om du känner till dina rättigheter.

Information om vilka rättigheter du har som konsument

2. Leta fram kvittot

Du måste veta när och var köpet gjordes. Det bästa är om du har kvar kvittot, men det kan också gå bra med kontoutdrag.

3. Tänk igenom hur du bäst kan beskriva vad som är fel

Beskriv noga vad som är fel. Om du bor nära butiken kanske du kan åka dit och visa vad som är fel. Du kan också ta en bild på det som är fel och visa för säljaren.

4. Bestäm dig för vad du vill att säljaren ska göra åt felet

Vad är det du vill att säljaren ska göra? Ge förslag på hur säljaren kan lösa problemet så att du blir nöjd.

5. Dags att kontakta säljaren

Kontakta säljaren och berätta vad du är missnöjd med och vad du vill ha för lösning. Det bästa är att reklamera skriftligen, till exempel via e-post.
Skickar du e-post kan du ställa in att du vill ha ett leveranskvitto. På det sättet får du en försäkran om att din e-post har kommit fram. Skickar du ett fysiskt brev kan du skicka det rekommenderat för att vara helt säker på att det når mottagaren. Då får du också ett kvitto på att du har skickat brevet och kan enkelt bevisa att och när du har reklamerat. Behöver du hjälp med vad du ska säga? Då kan du ta hjälp av Konsumentverkets mallar.

Mall när du ska reklamera via telefon (PDF)

Mall när du ska reklamera via brev och e-post (PDF)

När du ångrar ett köp - ångerblankett bland Konsumentverkets publikationer 

Hjälpte artikeln dig?