Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Nordic plus skickar mer hälsokost – sa bara ja till provpaket

Fråga från konsument:

Företaget Nordic Plus ringde mig och erbjöd mig att prova hälsokost och det enda jag skulle betala var fraktkostnaden. Jag tackade ja i telefon och fick hem paketet. Jag skulle kontakta dem om jag inte ville ha fler paket. Jag har försökt ringa dem flera gånger, men jag lyckas inte komma fram. Nu har det kommit flera paket och fakturor.

Vad ska jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Har du inte godkänt avtalet skriftligen efter samtalet har lagts på finns det inget giltigt avtal. Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala. Du ska inte heller behöva betala för att skicka tillbaka paketen du fått.

Regler vid telefonförsäljning
När ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att sälja något till dig finns det regler företaget måste följa. Det räcker inte att du muntligen tackat ja till ett erbjudande i ett telefonsamtal. Efter samtalet avslutats måste du även godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

Det är företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal.

Läs mer om regler för telefonförsäljning här

Bestrida felaktig faktura
En faktura som du anser är felaktig behöver du skriftligen bestrida (protestera mot) med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen. Fråga även hur du ska göra för att skicka tillbaka paketen.

I vår artikel kan du läsa mer om hur du bestrider och vad som är viktigt att tänka på om du får fler krav:

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Min mamma har råkat ut för precis detta! De inte berättat på telefon att det sedan skickas ut paket under ett helt år som ett löpande abonnemang. Och hon har bara fått ett sms efter samtalet utan övrig information där det står: 'VI HAR EJ ERHÅLLIT NÅGOT SVAR FRÅN DIG IDAG. VÄNLIGEN SVARA MED ETT JA PÅ SMS:ET'
Det är skickat flera gånger med två minuters mellanrum som en direkt uppmaning att svara JA utan att man förstår vad man svarar på !!! Så mamma har såklart svarat JA till slut. Så otroligt fult gjort.
Kan de verkligen hävda att det avtalet gäller? Måste de inte skriftligt upplysa om villkoren innan man svarar ja? Nu har de istället skickat ut ett brev med rubriken SMS-AVTAL där villkoren syns men det ser inte alls likadant ut i min mammas mobil? Vad ska vi göra? Tacksam för råd!

Carina

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Carina,

När det kommer till skriftlighetskravet ska sms:et återspegla vad som har sagts under telefonsamtalet. Din mamma ska kunna förstå vad det är för erbjudande hon ska ta ställning till. I sms:et bör det exempelvis framgå vilken typ av vara eller tjänst det är fråga om och vilket pris som gäller.

Har det inte varit tydligt vad hon svarade ja till, kan hon argumentera för att avtalet inte är giltigt. Kontakta företaget skriftligt och spara en kopia. Vi kan dock inte göra bedömningen om det har varit tydligt eller inte.

Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal kan det finnas möjlighet att ångra avtalet.

Läs mer om ångerrätten här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om din mamma och företaget inte kommer till en lösning kan hon ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan dem ska lösas. I dagsläget kostar det inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till hennes krav, eller inte gett henne något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips till din mamma är att kontakta sin kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa henne. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor