Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Nordic plus skickar mer hälsokost – sa bara ja till provpaket

Fråga från konsument:

Företaget Nordic Plus ringde mig och erbjöd mig att prova hälsokost och det enda jag skulle betala var fraktkostnaden. Jag tackade ja i telefon och fick hem paketet. Jag skulle kontakta dem om jag inte ville ha fler paket. Jag har försökt ringa dem flera gånger, men jag lyckas inte komma fram. Nu har det kommit flera paket och fakturor.

Vad ska jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Har du inte godkänt avtalet skriftligen efter samtalet har lagts på finns det inget giltigt avtal. Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala. Du ska inte heller behöva betala för att skicka tillbaka paketen du fått.

Regler vid telefonförsäljning
När ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att sälja något till dig finns det regler företaget måste följa. Det räcker inte att du muntligen tackat ja till ett erbjudande i ett telefonsamtal. Efter samtalet avslutats måste du även godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

Det är företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal.

Läs mer om regler för telefonförsäljning här

Bestrida felaktig faktura
En faktura som du anser är felaktig behöver du skriftligen bestrida (protestera mot) med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner betalningen. Fråga även hur du ska göra för att skicka tillbaka paketen.

I vår artikel kan du läsa mer om hur du bestrider och vad som är viktigt att tänka på om du får fler krav:

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Min mamma har råkat ut för precis detta! De inte berättat på telefon att det sedan skickas ut paket under ett helt år som ett löpande abonnemang. Och hon har bara fått ett sms efter samtalet utan övrig information där det står: 'VI HAR EJ ERHÅLLIT NÅGOT SVAR FRÅN DIG IDAG. VÄNLIGEN SVARA MED ETT JA PÅ SMS:ET'
Det är skickat flera gånger med två minuters mellanrum som en direkt uppmaning att svara JA utan att man förstår vad man svarar på !!! Så mamma har såklart svarat JA till slut. Så otroligt fult gjort.
Kan de verkligen hävda att det avtalet gäller? Måste de inte skriftligt upplysa om villkoren innan man svarar ja? Nu har de istället skickat ut ett brev med rubriken SMS-AVTAL där villkoren syns men det ser inte alls likadant ut i min mammas mobil? Vad ska vi göra? Tacksam för råd!

Carina

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Carina,

När det kommer till skriftlighetskravet ska sms:et återspegla vad som har sagts under telefonsamtalet. Din mamma ska kunna förstå vad det är för erbjudande hon ska ta ställning till. I sms:et bör det exempelvis framgå vilken typ av vara eller tjänst det är fråga om och vilket pris som gäller.

Har det inte varit tydligt vad hon svarade ja till, kan hon argumentera för att avtalet inte är giltigt. Kontakta företaget skriftligt och spara en kopia. Vi kan dock inte göra bedömningen om det har varit tydligt eller inte.

Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal kan det finnas möjlighet att ångra avtalet.

Läs mer om ångerrätten här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om din mamma och företaget inte kommer till en lösning kan hon ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan dem ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till hennes krav, eller inte gett henne något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips till din mamma är att kontakta sin kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa henne. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej jag heter Rita, vill hjälpa min vän som är 83 gammal och har blivit lurat att beställa vitaminer som hon inte behöver från Nordic Plus hur i helvetet…..kommer hon undan detta.Hon har inte skrivit under nån avtal. Kan vi bara bestrida och skicka tillbaka skitet….

Rita

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Rita,

Tack för din fråga.

Blev din vän uppringd av företaget och hon inte skriftligen tackade ja efter avslutat samtal finns det inget giltigt avtal och hon har rätt att bestrida fakturan.

Kontakta företaget via mejl och spara kopia. Fråga då vad de vill att din vän gör med paketen.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag gick också på nordic plus försäljning av D-vitamin. Först i samtalet fråga han om han fick ställa några frågor om min livsstil, vilket ja sa ja till. När det var klart … då frågade han mig om han fick ge mig en present som tack för att jag svarat på frågorna. Det tackade jag inte nej till. Det mannen sa var att jag fick förstås betala en fraktavgift eftersom han inte kunde leverera det personligen…han skulle väl vara lite skämtsam. Därefter så sa han att när nästa leverans kommer då har jag rätt att inom 14 dagar säga upp abonnemanget, vilket jag gjorde. Men det gick ju inte… enligt nordic plus så hade jag förbundit mig på ett 12 månaders avtal. Jag fick också flera sms innan jag tryckte ok. Jag har skrivit till företaget och talat om vad jag tycker om deras sätt att sälja sina varor. Det är förjäkligt av dom luras på det här sättet för att tjäna pengar. Har aldrig varit med om sådant här tidigare.

Anne

Svar:

Hanna
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anne,

Så tråkigt att du känner dig lurad.

När du tackar ja till ett provpaket är det viktigt att veta att ångerfristen på 14 dagar börjar den dag du tar emot provpaketet. Ångerrätten börjar alltså direkt och inte vid första "riktiga" leveransen.

Mer om ångerrätt

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Min mamma har också blivit lurad av detta företag. TVÅ gånger! Första gången fick jag jobba med att avsluta allt. Nu, bara en månad senare, ringer de henne igen och lyckas lura henne och säga att hon är en så bra kund och att det är någon lag som gör att hon behöver säga ja. FY för att utnyttja äldre personer på det här sättet!
Nu får vu börja om med att avsluta detta - igen!
Bra med informationen i den här tråden. Tack!

Sara

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor