Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti
Vad krävs för att häva ett köp?
Fråga från konsument:
Jag har köpt en högtalare. Nu när jag testat den tycker jag att ljudet inte är bra. Jag vill häva köpet men företaget säger nej? Vad är det som gäller?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Fråga från en konsument
Hej! Jag har beställt en lounge grupp från ett företag. Jag beställde i november och när jag öppnade paketen senare så var delar sönder. Jag kontaktade och dom skickade nya delar. Detta har nu upprepat sig fyra gånger att delar är sönder och 5:e är oxå sönder. Hur länge kan detta fortsätter ? Ångerrätten har gått ut men det är så dålig kvalite och det verkar inte som dom klarar att skicka hela delar från Tyskland.
Benny
Svar:
Hej Benny!
Om det är samma fel som uppstår gång på gång och företaget inte verkar kunna avhjälpa det så kan du som konsument argumentera för att du nu ska få häva köpet. Ställ det kravet skriftligt till företaget, till exempel via mejl.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Om företaget nekar till dina krav
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Svar:
Hej,
Finns det ett fel på högtalaren kan du ha rätt att häva köpet.
Häva köp
Häva betyder att du lämnar tillbaka högtalaren och får pengarna tillbaka.
För att ha rätt att häva köpet ska felet vara stort och allvarligt eller inte gå att laga. Felet ska även ha funnits där när du köpte varan. Ett tillverkningsfel är ett exempel.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar (reklamerar) på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens
Mer om dina rättigheter vid reklamation
Ångra köp
Finns det inget fel på högtalaren kan du ändå ha rätt att lämna tillbaka den.
Har du köpt högtalaren på distans, till exempel i en webbshop, har du 14 dagars ångerrätt. Du har ångerrätt även om du öppnat förpackningen.
Mer om ångerrätt
Har du köpt högtalaren i butik kan du bara ångra dig om butiken erbjuder öppet köp och din högtalare omfattas av det. Företaget sätter sina egna villkor för öppet köp och kan därför till exempel bestämma att du inte kan lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen.
Mer om öppet köp
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket