Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Måste jag betala fakturan till Expresslån?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag har fyllt i en ansökan om lån hos Expresslån. Trots att jag fick avslag på låneansökan fick jag hem en faktura från Finance & Accounting Group på 379 kr. När jag fyllde i mina uppgifter såg jag inte att det skulle kosta pengar att skicka in en ansökan. Jag valde att betala fakturan i tron om att detta var en engångssumma, men nu har det kommit en till faktura. Jag gick in på hemsidan och då ser jag i deras villkor att de tar ut en ansökningsavgift samt att jag kommer att få totalt tre fakturor på 379 kr/mån.

Jag har inte varit med om tidigare att ett företag tar betalt för en låneansökan.

Måste jag betala fakturan?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Isabell
Vägledare,
Konsumentverket

Hej!

Vissa företag som lånar ut pengar tar ut en ansökningsavgift även om du inte blivit beviljad något lån. Om du har ansökt om lån hos företaget bör du därför kontrollera villkoren för att se vad du har godkänt.

När du beställer en tjänst, exempelvis ansöker om lån, behöver du följa villkoren som du har godkänt. I villkoren ska det tydligt framgå vad tjänsten innefattar och vad den kostar. Om du har godkänt villkoren i samband med ansökan kan du behöva betala ansökningsavgiften och månadskostnaden.

Även om informationen finns i villkoren behöver företaget tydligt ange priset på hemsidan så att du kan ta ett beslut innan du ansöker. Informationen på hemsidan måste innehålla pris för ansökningen och eventuell månadskostnad.

Möjlighet att bestrida fakturan
Enligt prisinformationslagen ska det tydligt framgå om tjänsten kostar pengar. Vid bedömning om priset framgått tydligt tas det hänsyn till typsnitt, färg och teckenstorlek. Om det framgått tydligt eller inte avgörs från fall till fall och vi kan inte göra den bedömningen.

Anser du att priset inte har varit tydligt har du möjlighet att bestrida (protestera mot) fakturan. När du bestrider en faktura behöver du kontakta företaget skriftligt och förklara varför du anser att fakturan är felaktig. Mejl funkar bra.

Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning. Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att prisinformationen är otydlig eller att avtalsvillkoren är oskäliga kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor