Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Kravbrev från Paidwings och Auer Witte Thiel om dejtingsida

Fråga från konsument:

Jag reggade mig på en av deras dejtingsidor. För att kunna ta kontakt med andra var man tvungen att skaffa premium och det kostade ca 399 för en månad. Tänkte testa detta, men köpet gick inte igenom. Så jag fick såklart inte heller tillgänglig till tjänsten. Några månader senare fick jag krav från sidan på ca 100euro att jag ingått avtal och att jag var skyldig de pengar. Nu har det gått vidare till en firma som heter Auer Witte Thiel och summan är nu ca 150euro. De hotar med att ta ärendet till domstol. Vad jag läst mig till så är detta bluffsidor. Dock verkar de flesta ha problem att ta sig ur prenumerationen på sidan. Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta? Är tacksam för all hjälp

Fredrik

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Fredrik,

Tack för din fråga!

Om du inte godkänt Paidwings villkor, och köpet inte heller gått igenom, har företaget ingen rätt att kräva dig på pengar.

Bestrida fakturan
Om du får en faktura som du anser är felaktig är det viktigt att du bestrider den. Det betyder att du protesterar mot den. Håll kommunikationen skriftlig, så att du kan bevisa i efterhand att du har bestridit fakturan. Så länge som du bestrider en faktura skriftligen kan du inte riskera någon betalningsanmärkning, oavsett om du bestrider till inkasso eller Kronofogden.

Läs mer om att bestrida en faktura på vår webbplats

Hur vet du om företaget är seriöst?
Gör en sökning på deras namn för att se vad andra säger om det. Ofta går det att hitta sidor där andra kunder har lämnat omdömen om företagen. Du kan även undersöka om företagen finns på sociala medier. Där brukar det också gå att lämna omdömen och kommentarer.

Läs mer om hur man kan undvika oseriösa företag på vår webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Anmäl till Konsumentverket


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Bra fråga om jag godkände deras avtal eller inte, man brukar kryssa i det innan man kommer till betalningen.
Köpet gick dock inte igenom.

Fredrik

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Fredrik,

Vi på Hallå Konsument kan tyvärr inte göra en bedömning om du godkänt avtalet eller inte. Men om du aldrig haft tillgång till tjänsten och köpet inte gått igenom kan du argumentera för att du inte avtalet har slutits.

Granska avtal?
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN.

Sök din kommunala konsumentvägledning här


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej jag har upplevt precis samma, mitt köp gick inte hellre igenom och fick inte tillgång till premium.
nu har jag till och med fått på vanlig post ett krav från Auer Witte Thiel. Så de har letat rätt på min adress.

Jimmy

Fråga från en konsument

Hej!
Jag har varit, och är med om samma sak, jag har hållit på och mailat dem sedan i februari 2022 och jag har inte heller fått tillgång till premiumsidan då betalningen inte heller för mig gick igenom trots otaliga försök. Jag mailade redan ett par veckor efter och skrev att jag vill avsluta tjänsten eftersom det började komma mail från sidan att jag måste betala för att få tillgång och det gick ju inte.
Jag ville då inte fortsätta, men trots att jag skickade en massa mail och har gjort under denna tid så har jag aldrig fått svar från datingsidans kundservice! Hur ska jag då kunna säga upp eller betala tjänsten.
Sedan började det komma mail från vad som sägs vara Auer Witte Thiel men trots att jag förklarade för dem att det var moment 22 för mig och hade datingsidan som kopia fick jag aldrig hjälp.
Först nu, efter ett och ett halvt år, börjar deras kundservice plötsligt svara för första gången och snabbt, men de har en massa skäl till att jag inte ska ha sagt upp enligt reglerna även om det står att man kan maila istället för att använda ett formulär som de och Auer Witte Thiel mailat mig, och som inte enligt deras paragraf 5.6 krävs att man använder.
Jag mår inte bra av detta och vi få ett slut på eländet. Om jag bara visste att jag inte riskerar någon riktig inkasso eller rättegång så skulle jag bara låta det vara, men det vet jag ju inte.
Till saken hör att jag vid ett tidigt tillfälle betalade in 160 EUR som de ansåg då och under lång tid att skulden var på, via banköverföring till AWT, men jag har inte sett någon gång att de nämnt, bekräftat eller visat att betalningen kommit in eller påverkat min skuld.
Jag har hur många gånger som helst i mailen skrivit att hur kan jag vara betalningsskyldig för en tjänst jag inte har kunnat betala för och som jag inte har kunnat få tillgång till p.g.a att de aldrig svarat på mina mail!
Finns hur många turer som helst för mig och jag börjar bli desperat...
Även om det är sjukt att fler än jag uppenbarligen drabbats så känns det "bra" för det tyder på att det inte är seriöst.

Marcus

Svar:

Viktoria
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Marcus,

Vad tråkigt att Paidwings inte svarat på dina tidigare meddelanden! Var noga med att spara alla mejl som bevis på att du sagt upp avtalet och för att du försökt komma i kontakt med dem.

Mer om regler för fakturor

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har råkat ut för precis samma sak med paidwings

Bengt

Fråga från en konsument

Jag har också råkat ut för Paidwings. Fick spärra mitt kreditkort och då blev jag avstängd med en gång. Jag har fått kravbrev på Auer Witte Thiel. När jag skulle betala den , då jag inte vågade strunta i det, fått påminnelse, så gick inte betalningen igenom genom min bank Sparbanken Skåne. De säger att det är bedrägeri försök och att jag skall polisanmäla dem. Så nu tänker jag inte betala mer. Jag kan inte betala mer då Sparbanken Skåne har blocket Witte.

Mats

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Mats,

Det är bra att även bestrida kravet till Auer Witte Thiel via mail, bara för att ha bevis på att man protesterat mot kravet.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Jag har råkat ut för samma sak. Hur har det gått för er när ni vägrat betala? Inkasso? Spärra kort? Stänga E-mail? Polisanmälan? Man vill ha stöd!

Anders

Fråga från en konsument

Det är nog många som råkat ut för detta så ock undertecknad. När man kontaktar den s.k. kundtjänsten får man aldrig något svar och trots upprepade försök går det inte att avsluta sitt medlemsskap. Jag har anmält till konsumentverket och det borde alla göra!

Sune

Fråga från en konsument

Hej
Jag har råkat ut för samma sak, inget svar från deras support bara hotfulla kravmail.
Hur har det gått för er andra?
Har ni hittat någon som kan hjälpa till?

Rasmus

Fråga från en konsument

Ni kan lugnt ignorera dem. De kommer att fortsätta att maila och skicka kravbrev, men något mer händer inte. De har hållit på så mot mig sedan i höstas. Sista betalningsdag flyttas ständigt fram. Svenskan i deras mail är dålig. De är scammers och kommer inte blanda in vare sig domstol eller inkasso.

Maria

Fråga från en konsument

Jag har exakt samma erfarenhet som Maria ovan. Svaren de har motsäger hela tiden det de själva skriver så det blir patetiskt. Efter säkert 1 1/2-2 år av ständiga mail, vilket såklart varit olustigt, så har det nu plötsligt nästan slutat och de skickar bara någon enstaka gång vilket jag ignorerar. Det märks att de slutligen gett upp med mig.
Skönt att se att så många har samma erfarenhet för då fattar man att det är 100% oseriöst!

Marcus

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor