Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Butik betalar inte tillbaka direkt trots att de skickat fel vara

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej! Jag beställde en soffa med utlovat leveransdatum inom 3-5 dagar. Leveransen kom först efter 7 arbetsdagar. När budet bär in varan är det inte en soffa jag fått hem, utan ett matbord! Alltså har jag fått hem helt fel produkt. Jag har betalat med mina egna pengar (ej faktura eller avbetalning). När jag skriver att jag vill ha tillbaka mina pengar nu så meddelar butiken att jag måste invänta retur av matbordet och får mina pengar först då inom 2-3 veckor. För mig verkar det väldigt absurt att jag ska behöva vänta på att dom får tillbaka en vara som är fel/jag aldrig beställt innan jag får mina pengar. Den soffa jag beställde var dessutom slut visar det sig, trots att jag fick bekräftelse och allt. Vilka rättigheter har jag här? Butiken har erbjudit sig att ge mig gratis frakt om jag beställer en ny produkt, vilket väl är det minsta kompensation man kan tänka sig. Vi sitter nu utan soffa hemma. Stort tack på förhand!

Jeanette

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Jeanette,

Jag utgår i mitt svar från att du köpte soffan ganska nyligen och att den nya konsumentköplagen som trädde i kraft den 1:a maj detta år därför blir gällande.

Som jag förstår det har köpet hävts, det vill säga att det inte längre finns något avtal mellan dig och företaget och att du därför ska få tillbaka dina pengar och företaget ska få tillbaka bordet.

Det står i nya konsumentköplagen att företaget ska betala tillbaka det du betalat utan onödigt dröjsmål. Det står dock också i lagen att återbetalning inte behöver göras förrän företaget har tagit emot bordet eller du visat att bordet har skickats tillbaka.

Du kan alltså argumtera för att du vill ha återbetalningen så fort du kan visa att bordet är på väg tillbaka till dem.

Kom ihåg att du inte ska behöva betala för returfrakten när företaget skickat dig fel vara.

Täckningsköp
Om du inte vill att köpet ska hävas utan att du istället ska få en likvärdig soffa så får du framföra det till företaget. Kan inte företaget lösa det kan du ha möjlighet att göra ett så kallat täckningsköp vilket innebär att du köper en likvärdig soffa någon annanstans och begär ersättning för eventuell mellanskillnad. Det är då viktigt att det är en likvärdig soffa och att du letar runt och inte väljer det dyraste alternativet.

Läs mer om dina rättigheter

Om du och företaget inte kommer överens
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för ytterligare information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 
Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor