Sök gärna bland våra tidigare frågor och svar
Alla kategorier

Måste jag hämta ut paket som jag inte har beställt?

Profilbild på: Danne Hallå! När jag kom hem igår hade jag fått en avi om att jag har ett paket att hämta ut, men jag är 100 % säker på att jag inte har beställt något. Hur gör jag då, måste jag ändå hämta ut det eller kan jag bara strunta i det? Danne 2017-09-28 10:52 Följ inlägget
  • Profilbild på: Danne Hej Danne,

    Om du inte har beställt något har du ingen skyldighet att hämta ut paketet eller betala till företaget.

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2017-09-28 11:11
  • Profilbild på: Danne Hejsan,
    Ett paket har kommit i posten med barnböcker som jag hade inte beställt. Jag har skickat mejlet till företag att fråga varför de skickar varor som vi har inte beställt, derras svar var att det går inte att avbeställa , är jag skyldig nu att betala för detta eller nej? Hur ska jag se till (bli säkert) att det händer inte igen? jag har avslutat meddlemmmskap nu där. Anna Blegen 2017-11-21 21:12
  • Profilbild på: Danne Hej Anna,

    Nej, du är inte skyldig att betala för något du inte beställt. Du ansvarar heller inte för att hämta ut paket, från en mottagare du inte beställt något från.

    Om du fått hem en obeställd vara bör du göra följande:
    1. Meddela företaget som skickat varan att du inte beställt något från dem,
    2. Att du inte kommer att betala en eventuell faktura, alternativt bestrida en redan medskickad faktura. Vi har en mall som du kan använda.
    Spara alltid kopior
    Spara en kopia på brevet eller mejlet. Då har du bevis för att du kontaktat dem gällande felet.

    Du är inte skyldig att betala porto
    Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.

    Det kan vara svårt att säkerställa att en sån här situation inte händer igen tyvärr. Om den skulle göra det är det viktigt att du agerar enligt ovan.

    Du kan även anmäla företaget till Konsumentverket. Det gör du i så fall på Konsumentverkets webbplats.

    Till webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

    Vänligen

    Hanna 2017-11-23 10:35
  • Profilbild på: Danne Precis hämtat ut ett paket jag inte beställt på massor av ansiktsmask jag inte beställt. Och vägrar betala. Ska jag mejla och säga att detta har inte jag beställt? Andrea 2018-02-26 16:26
  • Profilbild på: Danne Jag har också fått en hög med ansiktsmask som jag alldrig har beställd. Samma här ber dom mig betala returkostnaden. Och kopia på orderbekräftelse skickar dom inte när jag ber om det.. Görild 2018-02-26 20:55
  • Profilbild på: Danne Jag fick igår samma paket från detta företag... Tyvärr hämtades paketet ut då ingen visste vad det var. Jag kontaktade företaget... Som vägrar visa bevis på beställning samt inte vill hjälpa med retur. De svarade mig att de inte är registrerade i Sverige eller EU så de kan inte hjälpa med retur med är villiga att ge mig 50% på produkterna De skickat.
    Nej tack! Jag har ej beställt detta.
    Nu undrar jag... Vad händer om jag ibte betalar denna faktura? Bör jag kontakta inkasso med detta redan nu? Eller hur går jag till väga. Tack Camilla 2018-02-27 07:57
  • Profilbild på: Danne Hej,

    Jag har också fått en faktura från samma företag ABC Collect om 6 ansiktsmasker för 600 kr. Inget jag har beställt eller fått hem. Jag har mailat företaget och talat om att detta är inget jag har beställt. Borde jag vara orolig? Hur ska jag gå tillväga om dem kräver mig på pengar jag varken beställt eller fått? Borde jag polisanmäla detta?
    Tacksam för svar!
    Vänligen
    Lucia Lucia Thomas 2018-02-27 08:13
  • Profilbild på: Danne Hej,

    Precis som min kollega skriver är det viktigt att bestrida (protestera mot) fakturor som gäller varor du inte har beställt eller tackat ja till.

    I vår artikel kan du läsa om hur du gör för att bestrida en faktura.

    I artikeln finns en mall du kan använda, men det viktiga är att du kan visa att du har bestridit fakturan och varför. Därför är det bra att kontakta företaget skriftligen, exempelvis genom att skicka ett mejl.

    Även om företaget skulle ta hjälp av ett inkassobolag för att få betalt har du möjlighet att protestera mot kravet om du tycker att det är felaktigt. Då kan du göra precis som när du bestred fakturan, med skillnaden att du kontaktar inkassobolaget istället för företaget. Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.

    Du är inte skyldig att bekosta returfrakten för varor du inte har beställt.

    Om du tycker eller tror att det rör sig om någon form av bedrägeri kan du göra en polisanmälan.

    Vänligen Isabelle Vägledare, Hallå konsument 2018-02-27 13:45
  • Profilbild på: Danne Hej,
    Jag har bestridit fakturan och skickat det till dem via mail. Dock inte fått något svar. Paketet har jag aldrig mottagit en gjort en anmälan på konsumentverkets hemsida och sett att fler än jag gjort likaså. Alla som fått något från detta oseriösa företag snälla gå in och anmäl så att dem blir granskade eller åtminstone folk blir varnade. Kommer dem kräva mig på beloppet så kommer jag att göra en polisanmälan. Lucia Thomas 2018-02-27 14:04
  • Profilbild på: Danne Även jag har fått ansiktsmasker och faktura från samma företag. Bestridan skickad, ärendet anmält till Konsumentverket och polisen. Marie Melén 2018-02-28 19:27