Frågor och svar | Kategori: Fordon

Vad räknas som dolt fel på bil?

Fråga från konsument:

Jag har köpt en bil av en bilhandlare. Efter 2 månader gjorde jag en besiktning. Då visade det sig att bilens bromsar var helt utslitna. Det här var inget bilhandlaren informerade mig om, de sa att bilen var i bra skick. Jag hörde direkt av mig till bilhandlaren, som inte ville hjälpa mig. De sa att det inte var ett fel de behövde ta ansvar för. De sa att jag dessutom klagat för sent. Vad är det som gäller? Borde inte detta räknas som ett dolt fel?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

När du köper en bil av en bilhandlare skyddas du av konsumentköplagen. I lagen står det att du har rätt att klaga på fel du upptäcker inom 3 år från köp. Din skyldighet är dock att klaga som fort som möjligt och senast inom 2 månader från det att du upptäckt felet. Då du klagade direkt felet upptäckts har du klagat inom rätt tid.

Dolda fel finns inte som uttryck i lagen. Fel bilfirman är skyldiga att åtgärda är så kallade ursprungliga fel. Ett urspungligt fel är ett fel som fanns på bilen när du köpte den även om det upptäcktes senare och fel du inte ska behöva räkna med utifrån till exempel den information du fick om bilen innan köp.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och bilhandlaren inte kommer överens.

Mer om fel på bil 

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Finns det en sammanställning över ”svartlistade” bilfirmor i Sverige.

Peter

Svar:

Adam
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter,

Tack för att du kontaktar oss!

Konsumentverket har inte någon sådan lista. Tidskriften Råd & Rön har däremot en lista över de företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens besluts. De kallas Svarta listan.


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor