Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Måste jag skicka tillbaka dammsugaren jag köpte vid hemförsäljning?

Fråga från konsument:

Jag köpte en dammsugare när en dörrförsäljare kom och ringde på hemma hos mig. De lämnade av den hemma hos mig. Sen ångrade jag mig efter några dagar och nu måste jag betala massor för att skicka tillbaka den. Den är jätte tung och stor. Borde inte de komma och hämta den hos mig stället eftersom de lämnade den hos mig vid köpet?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej,

Eftersom varan levererades till din bostad när avtalet ingicks och inte lämpligen kan skickas tillbaka med post, ska näringsidkaren på egen bekostnad hämta varan hos dig.

Kontakta företaget skriftligen och argumentera för att de ska hämta den hos dig.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. I dagsläget kostar det inget att få sitt ärende prövat av ARN.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom 30 dagar. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor