Gym- och träningstjänster

Lyssna

Innan du ska säga upp ett medlemskap på ett gym måste du ta reda på om du har någon uppsägningstid eller bindningstid. Om utbudet på gymmet förändras mycket kan du ha rätt att säga upp det i förtid.

Tänk på det här

  • Det är inte tillåtet för ett gym att ha längre bindningstid än 12 månader.  

  • Om du har en bindningstid måste du betala för hela bindningstiden, även om du flyttar eller slutar använda gymkortet. 

  • Har du tecknat medlemskapet på plats på gymmet har du ingen ångerrätt enligt lag. Har du däremot köpt ett gymkort på nätet har du ångerrätt i 14 dagar. 

Dina rättigheter som konsument

Har du tecknat medlemskapet på plats på gymmet har du ingen ångerrätt enligt lag.

Om du har tecknat medlemskapet på nätet har du ångerrätt i 14 dagar. Ångerfristen på 14 dagar börjar löpa dagen efter du tecknat medlemskapet. Även om du inte börjar utnyttja medlemskapet direkt så börjar alltså ångerfristen löpa.

Om du ska utnyttja ångerrätten är det bra om du informerar företaget om det skriftligen, exempelvis via mejl. På så sätt har du också bevisning efteråt för att du har ångrat dig samt när du har ångrat dig. Om du utnyttjar ångerrätten ska du inte behöva betala någonting för medlemskapet.

Bindningstid och uppsägningstid är två olika begrepp som kan vara lätt att blanda ihop. Många gym erbjuder ett medlemskap utan bindningstid, i stället skrivs en uppsägningstid in i avtalet.

Om du har uppsägningstid eller bindningstid ska det framgå i avtalsvillkoren. Uppsägningstid

Uppsägningstiden är den tid du fortsatt måste betala för ditt medlemskap efter att du sagt upp det. Ett gym får ha åtminstone två månaders uppsägningstid.

Hur beräknas uppsägningstiden?

Det är oftast hela kalendermånader som räknas när du säger upp ett medlemskap.

Exempel: Om du säger upp medlemskapet 15 januari och har två månaders uppsägningstid, så måste du betala för hela februari och mars.

Vill du att medlemskapet ska upphöra sista februari måste du säga upp det senast sista december, om du har två månaders uppsägningstid.

Bindningstid

Gym erbjuder ofta medlemskap med olika typer av bindningstider. Det innebär att du måste betala under den bindningstid som gäller för ditt avtal. Du är skyldig att fortsätta betala under hela bindningstiden även om du exempelvis flyttar och inte kommer kunna utnyttja medlemskapet längre.

Det är inte tillåtet för ett gym att ha flera års bindningstid. Högst 12 månader är det som gäller. Om du har ett avtal med en längre bindningstid än 12 månader så är det inte ett giltigt avtal. Du får i så fall ta kontakt med företaget och klaga på bindningstiden och förklara att det inte är giltigt. Du ska då kunna avbryta avtalet.

Ett företag får inte kräva att du ska säga upp ditt medlemskap skriftligen, genom att komma in till gymmet eller genom att använda en särskild blankett. En fördel med att säga upp avtalet skriftligen är att du har bevis för att du sagt upp det och vid vilken tidpunkt. Alltså - du kan själv välja på vilket sätt du säger upp dit medlemskap, oavsett vad företaget säger eller vad som står i villkoren. Det kan vara skriftligt, på plats i gymmet eller via telefon.

Du har ingen rätt enligt lag att frysa medlemskapet om du exempelvis blivit sjuk, skadad eller om du ska resa bort en tid, utan vad som gäller beror på vad som står i villkoren för medlemskapet.

Står det ingenting i villkoren för medlemskapet kan du alltså inte kräva att få frysa medlemskapet heller. Du kan ändå alltid prova att ta kontakt med företaget för att fråga om det är möjligt, men det är alltså ingenting du kan kräva.

Om du har köpt ett medlemskap där det ingår gruppträning och schemalagda träningspass, kan det ibland ske ändringar i utbudet. Mindre ändringar är naturligt och okej för företag att göra. Om det däremot handlar om större ändringar som är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt till en nedsättning av priset eller till och med att få häva avtalet. Större ändringar kan exempelvis handla om att flera av dina favoritpass utgår och att passen var viktiga för ditt val av medlemskap.

Om det har skett större ändringar måste du börja med att ta kontakt med företaget för att klaga på det. Ta gärna kontakt via mejl och förklara vad du är missnöjd med och vilka krav du har. Om företaget säger nej till ditt krav kan du ha möjlighet att få tvisten prövad kostnadsfritt av en tvistlösningsnämnd. Läs mer i avsnittet ”Ta tvisten vidare”.

Om företaget får ändra priset eller inte beror på vad du har för typ av avtal. Om du fortfarande har bindningstid på avtalet får företaget inte ändra priset. När bindningstiden har löpt ut och avtalet fortsätter som ett tillsvidareavtal kan företaget ändra priset så länge de informerar dig om det. De ska informera dig om det i så pass god tid att du hinner säga upp avtalet om du inte längre vill fortsätta med det nya priset.

Har du ingen bindningstid längre kan du alltså inte kräva att alltid få fortsätta med samma pris, utan företaget kan ändra det.

Så länge du har bindningstid kvar på medlemskapet måste du fortsätta betala för medlemskapet under hela bindningstiden. Trots den pågående pandemin så är det alltså ändå villkoren för medlemskapet som styr vad som gäller. Pandemin gör inte att du kan säga upp ett medlemskap i förtid.

Frysa medlemskapet

Om du inte längre vill eller kan utnyttja medlemskapet på grund av pandemin, till exempel på grund av att du tillhör en riskgrupp för viruset, måste du läsa villkoren för medlemskapet för att se om det finns möjlighet att frysa medlemskapet en tid. Du har bara rätt att frysa medlemskapet om det står så i villkoren.

Om gymmet har stängt

Om gymmet har stängt ner så att det inte är möjligt att utnyttja medlemskapet längre ska du kunna få tillbaka dina pengar. Du ska få tillbaka pengarna för den tid under ditt medlemskap som gymmet varit stängt.

När du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer. Det kostar inget att få ditt ärende prövat av ARN. En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende

  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången
  • Summan som du och företaget är oense om är 500 kronor eller mer
  • Företaget har sagt helt eller delvis nej till dina krav, eller inte svarat dig

Har du inte fått svar från företaget behöver det ha gått 30 dagar innan du kan anmäla till ARN. Om du anmäler tidigare kommer din anmälan att avslås.

När du gör din anmälan till ARN beskriver du situationen och vad du kräver av företaget. Du har möjlighet att skicka in underlag som mejlkonversationer, bilder, avtal och andra bevis.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Om du behöver hjälp med din anmälan

Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

Skriv in din gatuadress eller stadsdel för att hitta kommunal konsumentvägledning som kan hjälpa dig med ARN-anmälningar.

Din tvist med företaget kan även prövas i domstol, men det är inte kostnadsfritt. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan dessutom behöva betala rättegångskostnader.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 8 juni 2020