Flygbolag i konkurs

Lyssna

Om flygbolaget har gått i konkurs kan det ofta vara svårt att få tillbaka dina pengar för biljetter eller ersättning för andra kostnader. Men du har större chans att få tillbaka pengar för biljetterna om du har köpt dem på kredit.

Samarbete:Denna sida är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014-2020).

Exclamationmark

Innan du läser

Om du har frågor om vad som gäller när ditt flyg ställts in ska du istället läsa mer på sidan om inställda flyg.

Till informationen om inställda flyg

Tänk på det här

  • Om du betalat resan med ett kreditkort kan du eventuellt få tillbaka dina pengar av kreditgivaren.

  • Om du har köpt en paketresa och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig till paketresearrangören för att få hjälp.

  • Om du har ett krav på flygbolaget när det går i konkurs ska du vända dig till konkursförvaltaren.

Välj vad du vill läsa mer om

Ett kreditkort är ett kort där pengarna inte dras direkt, utan du får i stället en räkning efteråt på de köp du har gjort med kreditkortet. Om du har betalat flygbiljetten med ett kreditkort eller genom faktura kan du ha möjlighet att få tillbaka pengarna från din bank, om flygbolaget har gått i konkurs, genom att använda din så kallade invändningsrätt.

När du betalar på kredit skyddas du nämligen av konsumentkreditlagen som ger dig möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren, till exempel banken, som på säljaren, det vill säga flygbolaget. Kontakta i så fall banken och förklara att du vill använda invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Om du har betalat flygbiljetten med ett annat betalkort än ett kreditkort kan kortföretaget ha egna regler som ger dig rätt till ersättning. Vad som gäller beror på vad som står i kortföretagets villkor. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för just ditt kort.

Om du har köpt en paketresa och flygbolaget som arrangören anlitat går i konkurs ska du vända dig till researrangören för att få hjälp. Arrangören har ett ansvar att ordna en ersättningsresa åt dig. Om arrangören inte kan ordna en annan resa och du inte kommer iväg på resan har du rätt att få pengarna tillbaka för resan. Om du befinner dig på resmålet är arrangören skyldig att se till att du transporteras tillbaka till din avreseort.

Om det är paketresearrangören som gått i konkurs kan du läsa mer om det här

Hemförsäkringens reseskydd gäller normalt inte när ett flygbolag går i konkurs, inte heller andra renodlade reseförsäkringar. Det finns försäkringar som kan skydda dig mot flygbolagskonkurser. Om du har tecknat en försäkring mot flygbolagskonkurs, vänd dig till det ställe där du tecknade försäkringen. Det finns ett försäkringsbolags avbeställningsskydd som omfattar flygbolagskonkurs men bara om du tecknat ett särskilt tillägg.

Läs mer om försäkringar på Konsumenternas försäkringsbyrås webbplatsExtern länk

Om flygbolaget har gått i konkurs finns det möjlighet att ställa krav på ersättning till flygbolagets konkursförvaltare. Kontakta konkursförvaltaren skriftligen och förklara tydligt vad du kräver för ersättning.

Ett konkursbo har ofta andra skulder som prioriteras högre än skulden till dig som konsument, vilket gör det svårt att få tillbaka pengar från konkursboet.

Källa: ECC-SverigeKonsumentverket

Granskad: 24 april 2020

Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.