Det finns brister i lägenheten

Lyssna

Hyresvärden är skyldig att reparera i lägenheten om den har fel eller brister. Hyresvärden ska också renovera lägenheten med jämna mellanrum.

Tänk på det här

  • Hyresvärden är skyldig att åtgärda fel eller brister i lägenheten såvida de inte har orsakats genom vårdslöshet.  

  • Om du anser att du har rätt till ett hyresavdrag kan du deponera en del av hyran hos Länsstyrelsen.  

  • Man räknar med att en lägenhet behöver fräschas upp efter 12-15 år. 

Klicka för att läsa mer

Om det finns fel eller brister i lägenheten är hyresvärden skyldig att reparera, såvida det inte är du som orsakat felet genom vårdslöshet. Det kan exempelvis vara att spisen har slutat fungera eller att frysen inte längre håller kylan som den ska.

Om det finns brister i lägenheten som gör att lägenheten inte är fullt brukbar kan du kräva att få en nedsättning av hyran till dess att bristen är åtgärdad av hyresvärden.

Om du vill ha nedsatt hyra måste du börja med att själv ta kontakt med hyresvärden för att informera om det. Går hyresvärden inte med på att sänka hyran tillfälligt finns möjligheten att deponera (förvara) en del av hyran hos Länsstyrelsen. Tänk dock på att inte deponera för stor summa, då kan du riskera att bli av med lägenheten. Om du vill ha hjälp med hur stor summa som är rimlig att deponera kan du exempelvis ta hjälp av en jurist eller Hyresgästföreningen om du är medlem där. Observera att Hyresgästföreningen dock inte är någon myndighet.

Fördelen med att deponera hyran hos Länsstyrelsen jämfört med att låta bli att betala är att hyresvärden inte kan vräka dig för att du inte har betalat.

Ta kontakt med Länsstyrelsen för att få mer information om hur du gör för att deponera en del av hyran. Du kan läsa mer om deponering på Länsstyrelsens webbplats.

Det är vanligt att man tapetserar eller målar om i en lägenhet efter 12–15 år. Efter så lång tid räknar man ofta med att lägenheten normalt är så pass nedsliten att det är dags att fräscha upp den. Om lägenheten däremot är i väldigt bra skick trots att det har gått 12–15 år sedan den senaste renoveringen är det inte säkert att du kan kräva en ny renovering. Det krävs alltså att lägenheten faktiskt är i behov av en renovering.

Om hyresvärden vägrar renovera lägenheten kan du vända dig till Hyresnämnden, som kan uppmana värden att reparera genom ett åtgärdsföreläggande. Det betyder att hyresvärden är skyldig att reparera lägenheten inom en viss tid. Du kan ta kontakt med Hyresnämnden för att få mer information om hur det fungerar med ett åtgärdsföreläggande.

Källa: Konsumentverket

Granskad: 25 maj 2020