Internet

Ska du skaffa fast bredband? Idag kan bredbandet anslutas på olika sätt till exempel via telefonnätet, kabel-tv, optisk fiber eller elnätet. Dessutom finns det många olika operatörer som kan leverera själva abonnemanget.

Valmöjligheterna är många och det betyder att du måste sätta dig in vad de olika alternativen innebär. Det är också viktigt att förstå skillnaderna och vilket alternativ som är bäst för dig. Vilken typ av bredbandsanslutning du kan välja, beror på vilka möjligheter det finns där du bor. Hur ser ditt internetbehov ut och vilket abonnemang vill du ha?

Här följer en lista med några goda råd till dig som ska skaffa bredband och vill jämföra olika operatörers erbjudande:

Dina surfvanor

Tänk på vad du använder din uppkoppling till? Vilka datamängder laddar du ner och vilken hastighet anser du att du behöver? Om du lyssnar på webbradio och musik, ser film och skickar bilder har du behov av mer krävande trafik än om du mest skickar mejl.

Kostnader

Kontrollera om du exempelvis behöver skaffa ny utrustning och om det tillkommer någon utgift utöver månadsavgiften.

Avtalsvillkor

Om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. I ett tillsvidareavtal, det vill säga ett avtal där tjänsten tillhandahålls löpande på obestämd tid, får operatören ändra villkoren under förutsättning att operatören underrättar dig minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Operatören måste också informera dig om att du har rätt att avsluta avtalet utan att drabbas av någon kostnad, avgift eller annan påföljd om du inte accepterar ändringen.

Läs mer om vad som gäller om operatören ändrar villkoren

Lyssna på vårt poddavsnitt om hur du ångrar abonnemang för telefoni, bredband eller tv

Samtycke

När du surfar på internet kan operatören få uppgifter om exempelvis hur mycket du surfar och vilka hemsidor du besöker. För att få behandla vissa uppgifter om dig som abonnent behöver operatörerna först inhämta samtycke från dig.

Läs mer på Post- och telestyrelsens webbplats om hur samtycke ska inhämtas och vilken information som ska lämnas till dig som abonnent.

Kundtjänst

Kontrollera att operatörens kundtjänst är enkel att nå via exempelvis telefon, webb, e-post och chatt.

Här får du hjälp

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri rådgivning om abonnemang för telefoni, tv och bredband.

Till Telekområdgivarnas webbplats

Testa din internethastighet på Bredbandskollen.se

Läs om täckning på Post- och telestyrelsens webbplats

Tipsa om sidan