Det är marknadsföringslagen som säger hur ordet rea, och liknande ord, får användas i marknadsföring. Flera saker måste vara uppfyllda för att ett företag ska få säga att en vara eller en tjänst är på rea.
- Ordinarie sortiment - Varan eller tjänsten måste finnas i företagets ordinarie sortiment. Ett företag får inte ta in en vara tillfälligt och säga att den säljs på rea. Varan eller tjänsten måste alltså även gå att köpa vid andra tillfällen än under reaperioden
- Begränsad tid - Rean måste ske under en begränsad tid. Det finns inget exakt mått på vad som räknas som begränsad tid men enligt tidigare bedömningar i domstol får inte en rea pågå mer än två månader per år.
- Väsentligt lägre pris – För att få använda ord som rea, extrapris, nedsatt pris eller liknande måste priset vara väsentligt lägre än det ordinarie priset. Vad som är väsentligt lägre pris avgörs från fall till fall. Det kan variera beroende på vilken vara eller tjänst som säljs.
Det finns saker som är förbjudna och där företag inte får säga att det är rea på det de säljer.
- Höja priset innan rean – Det är inte tillåtet för ett företag att först höja priset på en vara eller tjänst och sen sänka priset och påstå att det är rea.
- För få varor – Ett företag får inte locka med rea om det inte tror att det har så många varor så att det motsvarar efterfrågan.