På hallakonsument.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?
ODR - tvistlösning på nätet för gränsöverskridande köp
Online Dispute Resolution (ODR) betyder ”tvistlösning på nätet” och är en plattform på nätet som drivs av EU-kommissionen. Genom plattformen kan konsumenter och företag själva försöka lösa ett klagomål eller komma överens om ett alternativt tvistlösningsorgan att skicka klagomålet till.
På plattformen finns listor över nationella tvistlösningsorgan som konsumenten själv kan anmäla klagomålet till utanför ODR-plattformen. Listan innehåller också kort information om vilka regler som gäller för de olika tvistlösningsorganen. Plattformen används för att hjälpa konsumenter att hitta rätt tvistlösningsorgan eller komma överens med företaget om vilket tvistlösningsorgan de ska använda.
Det finns många olika tvistlösningsnämnder inom EU och hur det ser ut varierar från land till land. I vissa länder finns det till exempel organ som bara gäller för vissa områden, till exempel finansiella tjänster eller byggtjänster.
Om du inte hittar den information du söker i hjälpavsnittet kan du vända dig till din nationella kontaktpunkt. Både du som konsument och företagare kan få hjälp av kontaktpunkterna. Det finns en kontaktpunkt i varje EU-land samt i Norge, Island, Liechtenstein och Storbritannien. Via länken ovan hittar du kontaktuppgifter till din nationella kontaktpunkt.
Kostnadsfritt att kontakta kontaktpunkterna
Det kostar inget att ta kontakt med kontaktpunkterna. Men om du och din motpart kommer överens om att skicka klagomålet till ett alternativt tvistlösningsorgan kan det finnas anmälningsavgifter för att få klagomålet prövat. Du hittar information om eventuella avgifter hos respektive tvistlösningsorgan.
Hjälpa till när klagomålet lämnas in och om lämpligt bistå med relevant dokumentation.
Lämna allmän information till parterna och de alternativa tvistlösningsorganen om gällande konsumenträttigheter i den medlemsstat där kontaktpunkten finns.
Lämna information om hur onlineplattformen för tvistlösning online fungerar.
Ge parterna förklaringar om de regler som tillämpas av de identifierade alternativa tvistlösningsorganen.
Informera den klagande parten om andra sätt att få rättelse om en tvist inte kan lösas genom onlineplattformen.
Nationell kontaktpunkt i Sverige
Den nationella kontaktpunkten i Sverige drivs av ECC Sverige, en del av svenska Konsumentverket.
Mejladress: odr@konsumentverket.se Brev: Nationell kontaktpunkt - Sverige, ECC Sverige, Box 48, 651 02 Karlstad, Sverige
Handläggningstider
Vi strävar efter att besvara din fråga inom tre arbetsdagar. Om vi behöver begära hjälp av vår tekniska support eller om din fråga kräver utredning kan det dock dröja något längre innan vi kan svara.
Språk
Du kan kontakta oss på svenska eller engelska. Om du behöver hjälp på ett annat officiellt språk inom EU kan du prova att kontakta den nationella kontaktpunkten i det land där språket är officiellt.
Denna webbplats är en del av Europeiska Unionens Konsumentprogram (2014:2020). ECC Sverige är en del av Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument och delfinansieras av europeiska unionen.